#44: Frank van der Linden & Jeroen van der Beek (transcriptie)

Jeroen: Welkom bij een nieuwe aflevering van Leaders in Finance. Deze week de oprichters van Crowdfundmarkt: Jeroen van der Beek en Frank van der Linden. Welkom, Jeroen en Frank!

Jeroen van der Beek: Dankjewel!

Frank van der Linden: Dankjewel voor de uitnodiging!

Jeroen: Leuk dat jullie er zijn. We zijn hier bij de Vondelstudio in het Vondelpark. We kennen elkaar al een aantal jaren maar nu nemen we goed de tijd om jullie nog beter te leren kennen. Ik ben ook specifiek heel nieuwsgierig naar wat jullie gedaan hebben, namelijk het combineren van ondernemerschap met een loopbaan in loondienstbetrekking, waarbij jullie overigens loondienstbetrekkingen hebben die allebei financieel georiënteerd zijn. Ik zal jullie en jullie bedrijf kort introduceren. Jeroen groeide op in ’s Gravendeel. Hij werkte de afgelopen 7 jaar voor de Eneco Groep in diverse functies, op het moment als ‘Deal Structurer and Originator’. Hij behaalde een Bachelor in de Technische Bestuurskunde en een ‘Master in Systems Engineering, Policy Analysis and Management’, beide studies aan de Technische Universiteit Delft. Jeroen is getrouwd, heeft 2 kinderen en woont in Dordrecht. Frank groeide op in Papendrecht. Hij werkte bijna 11 jaar voor de eerder genoemde Eneco Groep in diverse functies, waarbij de laatste functie de titel had ‘Manager Investment Analysis’. Een klein jaar geleden heeft hij Eneco verlaten en hij is nu Financieel Manager binnen het Erasmus MC. Frank studeerde Algemene Economie aan de Erasmus universiteit. Frank is getrouwd, heeft 2 kinderen en woont ook in Dordrecht.

Jeroen en Frank richtten begin 2015 Crowdfundmarkt op met als missie om vraag en aanbod van crowdfunding bij elkaar te brengen. Ze zijn zelf geen aanbieder, maar zorgen er met allerlei slimme tooling voor dat investeerders en bedrijven, die actief zijn op vele verschillende crowdfundplatformen, elkaar makkelijk en efficiënt kunnen vinden. Ik zou durven stellen dat er geen enkel crowdfundplatform is in Nederland waarvan de eigenaren jullie niet kennen. Naast Crowdfundmarkt hebben Jeroen en Frank ook Financieringvinden.nl (het is een tool die ondernemers op zoek naar financiering koppelt aan een financieel adviseur) en Crowdfundpanel, een tool om de actieve belegger in crowdfunding te helpen om zijn of haar portefeuille, verspreid over meerdere platformen, overzichtelijk te blijven aansturen. Duizenden investeerders en honderden MKB-ers maken iedere maand gebruik van de verschillende diensten van Jeroen en Frank. Dat is een hele mond vol, maar dan hebben de luisteraars er wel een beeld bij met wie ik in gesprek ben. Mijn eerste vraag is, Jeroen, waarom zijn jullie gaan ondernemen naast jullie carrière in het bedrijfsleven, die ook crescendo ging en gaat?

Jeroen van der Beek: Als ik terugkijk, vind ik het al sinds mijn studietijd altijd leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. Ik heb toen ook twee kleine bedrijfjes gehad. De ideeënbox staat de hele dag aan, om het zo te zeggen. Zo geldt het ook toen ik bij Eneco werkte en bij Frank in het team zat, dat we continu filosofeerden over “Wat zou er leuk zijn om eventueel hiernaast te doen?” en ook meer vanuit een energie die het geeft om iets te ontwikkelen. Op die manier zijn we dat ook gestart; meer uit een vorm van hobby en interesse, dat is de drijfveer waarom we dat gedaan hebben.

Jeroen: Was het bij jou zo dat het al heel lang echt borrelde en toen zei je “Ik doe het echt”? Of was het toch relatief vrij spontaan?

Jeroen van der Beek: Ik denk dat het relatief spontaan kwam. Eigenlijk kwam het uit de hoek van Frank. Frank had zijn huis verkocht en had wat geld over om te beleggen. Crowdfunding was begin 2015 groeiend en dat is het nog steeds. Toen zei hij “Als die markt echt groot is moet er toch een tool zijn waarop vraag en aanbod samenkomen; dat moet er dan gewoon zijn”. Dat was er toen nog niet. Hij wist dat ik redelijk kon programmeren en dat we het relatief eenvoudig online konden zetten en dat konden gaan testen. Dus zodoende zijn we daarmee gestart en dat ging eigenlijk vrij spontaan.

Jeroen: Frank, wist je dat je dit met Jeroen wilde gaan doen?

Frank van der Linden: Nee, dat is eigenlijk toevallig ontstaan. We zaten in hetzelfde team bij Eneco en zoals Jeroen net al aangaf hebben we veel gespard over kansen in de markt en om iets daarnaast te doen. Uiteindelijk zijn we begonnen in 2015 met een simpele website waarbij we vraag en aanbod bij elkaar brengen. Dat is de afgelopen jaren uitgegroeid tot steeds meer producten en steeds meer samenwerking met beide. Het was niet zozeer “Ik wil iets met Jeroen doen”, maar we zijn gewoon samen begonnen en we zijn het avontuur gestart.

Jeroen van der Beek: We startten overigens met z’n vieren, maar er waren twee anderen bij die al vader waren en toch zoiets hadden van “Dat gaat best wel veel tijd kosten naast je vaste baan”. Dus die haakten eigenlijk al in het beginstadium meteen af. Dus ze stonden wel aan de basis, maar uiteindelijk hebben we zelf samen de BV opgericht.

Jeroen: Frank, vond jij het spannend om dit uiteindelijk echt te doen?

Frank van der Linden: Het is eigenlijk natuurlijk gegaan. We hebben het concept steeds beetje bij beetje uitgebouwd. In die zin was het niet heel spannend dat we in één keer iets moesten gaan beginnen. Dus we zijn heel lean en mean begonnen en dat hebben we langzamerhand uitgebouwd. Uiteindelijk moesten we het formaliseren, toen hebben we een eigen BV opgericht en alle zaken geregeld die nodig zijn om een bedrijf te starten en om een bedrijf te runnen. Maar het was niet een beslissing van “Nu gaan we dit starten”. Het is organisch gegroeid en op een gegeven moment komt er meer bij kijken dan alleen maar een website draaien. De samenwerking is met de jaren alleen maar gegroeid en we zijn steeds meer naar elkaar toe gegroeid in de zin van dat we weten wat we aan elkaar hebben en wat we niet aan elkaar hebben. Dat heeft zich de afgelopen jaren wel bewezen.

Jeroen: Zonder er heel specifiek op in te gaan, stond jullie werkgever te juichen dat jullie dit gingen doen? Want jullie hebben dat uiteraard overlegd, tenminste neem ik dat aan.

Frank van der Linden: Ja, het was in een tijd dat Eneco ook bezig was met venturing en er was toen 100 miljoen beschikbaar om te investeren in startups in de energiewereld. Op dat moment waren er ook wel workshops en binnen Eneco was er een vibe aan de gang van “Begin iets voor jezelf. Denk na over andere dingen”. Dus wat dat betreft werd het echt positief ontvangen en iedereen was ook heel enthousiast als wij onze ideeën of onze plannen met collega’s bespraken. Wat dat betreft hebben we echt wel geluk gehad met Eneco als werkgever op dat moment. Het momentum was ook precies goed.

Jeroen: Wat is er interessant aan crowdfunding? Waarom zijn jullie dit gaan doen en niet iets heel anders?

Jeroen van der Beek: Ik denk dat het heel erg in het verlengde ligt van wat we deden. We werkten natuurlijk allebei op een afdeling investeringsanalyse, waar we de business supporten in het voorbereiden van investeringsvoorstellen. Van daaruit is het vaak zo dat de investeerder zelf vaak de afweging maakt “Wil ik mijn geld in dit project stoppen of schrijft het crowdfunding-platform het voor middels een rating of iets dergelijks?” Die analyse die daaraan voorafgaat ligt heel erg in het straatje van wat we al deden. Het was een groeiende markt, iets als Crowdfundmarkt bestond nog niet; een platform. Dus dat was eigenlijk de logische route waarom we voor crowdfunding kozen.

Jeroen: Zoals ik in de inleiding al zei zijn er duizenden mensen die er iedere maand weer gebruik van maken. Had je verwacht dat het zo groot zou worden?

Jeroen van der Beek: Dat is lastig te zeggen, ik denk het wel. Uiteindelijk begin je gewoon met een bepaalde gedachte. We zijn ook analytisch, dus we hebben ook die markt afgeschat en gekeken “Als we hier een positie hebben, hoe groot is dan die markt?” Daar doe je je best voor en het feit dat we vijf jaar later nog steeds bestaan is ook een reden dat we niet tussendoor hebben gezegd “Laten we ermee stoppen, want we zien het aantal bezoekers niet groeien” of iets dergelijks. Dus het is altijd afwachten, maar het was een soort van gezonde ambitie dat we zoiets hadden van “Dit moet toch slagen”.

Jeroen: Hebben jullie veel gebruik gemaakt van de markten in andere landen die al wat verder ontwikkeld waren? Dit is een typische markt die misschien eerder in bijvoorbeeld Engeland al groter geworden was, hebben jullie goed gekeken of in hoeverre hebben jullie dit gebruikt wat daar al was op dit gebied?

Frank van der Linden: Ja, we hebben natuurlijk marktonderzoek gedaan met name in het buitenland, in Engeland en in Amerika staat de markt verder. Je ziet wel dat de markten verschillend van elkaar zijn, dus in Engeland is er andere wet- en regelgeving. Zeker aan de ondernemerskant, waar dus ondernemers doorgestuurd worden naar de non-bancaire sector als er bij een bank nee verkocht wordt. Dat is in Nederland eigenlijk nog niet zo ver. Dus wat dat betreft zijn de markten moeilijk met elkaar te vergelijken en er was in het buitenland nog niet echt een concept zoals Crowdfundmarkt. Dus wat dat betreft zijn we wel zelf het wiel aan het uitvinden.

Jeroen: Op een bepaald moment heb je dan zo’n website. Wat ik altijd interessant vind en wat ik bijna altijd op een manier aan ondernemers vraag is: Leuk dat die site dan online is maar hoe zorg je er dan voor dat die echt bekendheid krijgt?

Frank van der Linden: Omdat we het naast onze eigen carrières doen hebben we geen onbeperkt budget. Eigenlijk hebben we er ook voor gekozen om organisch te groeien, ook in bekendheid. We zijn begonnen met het behoud van een platform, zoals je in het begin ook aangaf, elk platform kent ons maar al redelijk snel kende elk platform ons. We moesten bekend zijn, we maken gebruik van hun projecten, dus we moeten weten hoe wij hun projecten presenteren. Aan de andere kant was het veel wat we op een gegeven moment aan data aan het verzamelen waren; we konden daar gewoon nieuwswaardigheid uit halen. Dat is eigenlijk onze kracht, dat wij op basis van die data analyses konden maken die opgepikt werden door verschillende media en daardoor naamsbekendheid kregen. Dus we hebben geen grote marketingcampagne opgezet om naamsbekendheid te creëren; dat is redelijk organisch gegaan.

Jeroen: Uiteindelijk zijn jullie geen stichting, jullie zijn een bedrijf. Hoe verdienen jullie zelf hiermee geld?

Jeroen van der Beek: Dat is afhankelijk van verschillende platformen die we hebben om met Crowdfundmarkt te starten. Onze klanten zijn eigenlijk de crowdfunding-platformen. Wij genereren leads van de investeerders die ergens in willen investeren en daar betalen zij ons voor. Financiering vinden, daarin genereren we leads voor adviseurs die op zoek zijn naar nieuwe klanten. Voor Crowdfundpanel vragen we een vergoeding per jaar om gebruik te kunnen maken van onze tool.

Jeroen: Is het zo dat dit bedrijf veel lucratiever voor jullie is dan in loondienst of is loondienst toch nog steeds interessant? Of mag ik dat niet vragen?

Jeroen van der Beek: Dat mag jij zeker vragen. Het is op het moment nog steeds interessanter om in loondienst te zitten. Wat we continu doen, al vijf jaar lang, is ons doorontwikkelen. Al het geld dat we verdienen zetten we bij een aantal freelancers die bij ons vast werken. Die zijn daar voor ons bezig.

Jeroen: Dus jullie zijn echt bezig om ook een merk te bouwen? Dat is de investering?

Frank van der Linden: Ja, dat klopt. Wat dat betreft stoppen we al het geld dat we verdienen weer in het bedrijf om het groter te maken en om ons product te verbeteren en daarin te groeien.

Jeroen: Wat was de grootste uitdaging in de beginfase? Als je je even inleeft dat je weer in eind 2014 – begin 2015 zit, wat was het meest pittige?

Jeroen van der Beek: Ik denk dat het voor ieder platform geldt – die term wordt heel vaak gebruikt – het kip-en-ei-probleem van “Wij kunnen leads genereren voor platformen, maar als je nog geen leads hebt willen de platformen niet betalen”. Dus dan begin je met een platform “We zetten jullie projecten er gratis op, vinden jullie dat oké?” Vanuit de gedachte of filosofie dat als we dan die investeerders hebben, dan zijn ze vanzelf wel bereid te betalen voor de waarde die we dan realiseren. Ik denk dat dat in het begin de grootste uitdaging was. Vervolgens staat dat en dan is het de kunst om dat weer verder te bouwen of verder te schalen. Zo hebben we steeds weer een nieuwe uitdaging: je ontwikkelt iets, je komt in een nieuwe fase, hoe ga je daar dan weer mee om? Dat zijn steeds de grootste uitdagingen.

Jeroen: Je hoort natuurlijk ontzettend veel bedrijven die starten die niet goed lopen omdat er meningsverschillen zijn tussen de founders; de ene wil deze kant op, de andere wil de andere kant op of er zijn persoonlijke ergernissen. Hoe gaan jullie daarmee om? Want jullie hebben het natuurlijk ook weleens dat je het niet met elkaar eens bent. Hoe doen jullie dat?

Jeroen van der Beek: Dan kom ik toch weer terug op dat analytische. Frank en ik zijn redelijk rationeel. Als er al een conflict is of een discussie proberen we dat uit te rationaliseren zodat we elkaar kunnen vinden. Vooralsnog – en het klinkt stom – maar in vijf jaar tijd hebben we eigenlijk nog nooit echt een conflictsituatie gehad. Dan gaan we in gesprek en dan komen we eruit.

Jeroen: Ik ga nog even checken of dat klopt bij Frank!

Frank van der Linden: Dat klopt inderdaad. Het grote voordeel is natuurlijk dat het bedrijf van onszelf is; we hebben er geen vreemd geld in zitten of geen derde aandeelhouder. Dus we kunnen ook zelf bepalen welke keuzes we maken. Wat dat betreft zijn de lijntjes heel kort, dus wat Jeroen ook aangeeft, we analyseren heel goed wat er voorligt en nemen dan beslissingen op basis van ratio en dat werkt.

Jeroen: Zowel in jullie werk in het loondienstleven als met Crowdfundmarkt en andere brands is het natuurlijk financieel georiënteerd. Wanneer wist je dat je in de financiële wereld of met financiële waarde wilde gaan werken?

Frank van der Linden: Dat is eigenlijk pas later ontstaan, tijdens mijn studie Economie aan de Erasmusuniversiteit. Daarvoor had ik wel interesse in economie, maar geen bijzondere. Tijdens mijn studie Algemene Economie aan de Erasmus universiteit werd het wel getriggerd en toen ben ik begonnen met zelf te gaan beleggen. Dan kom je in aanraking met alle facetten van economie en de financiële aspecten. In die tijd van de universitaire studie is het eigenlijk aangewakkerd. In die tijd was ik ook al bezig om te kijken van “Zijn er dingen waarmee we het bedrijf kunnen starten met wat andere mensen?” Dat is er uiteindelijk nooit van gekomen, maar toen was ik al bezig om zelf geld te verdienen.

Jeroen: En bij jou, Jeroen?

Jeroen van der Beek: Voor mij is het ook vanuit de studie ontstaan, denk ik. Ik heb natuurlijk in Delft gezeten waar het hele financiële aspect vaak een wat enorm onderbelicht onderwerp is. Ik weet nog dat we een Masterclass van de ING hadden in mijn master en dat we moesten Googelen wat EBITDA was. Daarvan hadden we nooit eerder iets in de studie over gekregen. Ik denk dat mijn interesse voor de financiële sector vooral voortkwam uit het onderbelichte; ik was gewoon nieuwsgierig naar wat daarin te doen was. Ik heb mijn afstudeerscriptie daarover gedaan en zo ben ik eigenlijk bij Eneco in een financiële functie gerold.

Jeroen: Nog heel wat stappen daarvoor, kan je iets zeggen over hoe je bent opgegroeid?

Jeroen van der Beek: Ja, zoals je al zei groeide ik op in een dorpje, in ‘s Gravendeel. Mijn vader had een melkveehouderij, dus in die zin was hij ondernemend. Ik heb daar wel de onafhankelijkheid gezien en de vrijheid die je daarin hebt maar ook het harde werken. Als ik kijk naar mijn persoonlijke ambitie met betrekking tot ondernemen, dan reikt die meer naar nationaal succes of internationaal succes. Dat is niet per se wat ik daarin heb meegekregen. Maar het hele ondernemende en vooral die vrijheid heb ik altijd wel heel erg gewaardeerd.

Jeroen: Werkte je ook altijd mee op de boerderij?

Jeroen van der Beek: Ja, niet altijd geheel vrijwillig, maar als je vader een bedrijf heeft werk je daar gewoon in mee. Dat was een beetje de stelling.

Jeroen: Heb je bepaalde normen en waarden meegekregen die nog steeds heel belangrijk voor je zijn?

Jeroen van der Beek: Het is een redelijk behouden dorpje, redelijk calvinistisch ingesteld, ook het gezin. Maar daar hecht ik wel veel waarde aan. Dus in die zin “Doe maar normaal, ga met respect met elkaar om”, dat soort dingen. Ik denk dat je dat ook terugziet in onze bedrijfsvoering. We willen op een eerlijke manier geld verdienen, het moet waarde toevoegen voor iedereen. Dat zijn wel dingen die ik meegekregen heb vanuit mijn opvoeding.

Jeroen: Zijn er ook dingen in je opvoeding geweest waarvan je zegt “Daar heb ik me eigenlijk best wel tegen afgezet” of “Zo voed ik mijn kinderen nu niet op”?

Jeroen van der Beek: Op zich niet echt. Een opvoedingspsycholoog zei “Als je je eigen kinderen opvoedt heb je maar een enige referentie en dat zijn je ouders. Je doet het ofwel precies hetzelfde of precies het tegenovergestelde”. Voor mij geldt dat ik heel veel dingen zie die ik heel erg kan waarderen, vooral het stimuleren. Ze zeiden “Jeroen, de wereld is groter dan ‘s Gravendeel. Ga studeren, ontdek de wereld, ontdek waar je energie van krijgt”. Dat zijn dingen die ik ook graag mijn eigen kinderen zou willen meegeven.

Jeroen: Frank, kan jij iets zeggen over hoe jij bent opgegroeid?

Frank van der Linden: Ik ben niet zoals Jeroen binnen een ondernemersgezin opgegroeid. Mijn vader was gemeenteambtenaar en mijn moeder stopte met werken zodra mijn zus en ik er waren. Dus wat dat betreft heb ik het niet direct meegekregen, maar mijn opa had zijn eigen timmerbedrijf, een eigen aannemersbedrijf, dat mijn oom later overgenomen heeft. Dus ik heb wel iets meegekregen van het ondernemen, maar binnen het gezin niet. Maar ik kijk wel terug op een hele zorgeloze jeugd. Mijn ouders hebben me openheid en tolerantie meegegeven: “Sta open voor dingen die op je afkomen en doe je best”. Ik kon wat koppig zijn tijdens mijn puberteit, ze hebben toen best wel veel op me ingepraat van “Maak goede keuzes voor later”. Dat heb ik ook wel mijn eigen kinderen meegegeven, dat je in ieder geval je best doet en ervoor gaat als je een keuze maakt.

Jeroen: Hoe motiveren jullie elkaar?

Frank van der Linden: Met name omdat we elkaar heel veel vrijheid geven hebben we allebei onze eigen dingen die we binnen het bedrijf doen. Daar sparren we veel over maar we geven ook heel veel vrijheid van “Doe het maar gewoon”. We vertrouwen elkaar erop dat het goed komt. Dus heel veel verantwoordelijkheid wordt gewoon verdeeld en dat werkt. Af en toe hebben we het nodig dat we elkaar even scherp houden over een bepaald toekomstbeeld van “Hier doen we het voor” en “Dit is het grote plaatje”. In ons beiden zit intrinsieke motivatie om er iets van te maken. Jeroen is van ‘s Gravendeel en ik van Papendrecht, we zijn wel min of meer in dezelfde omgeving opgegroeid, we hebben toch wel dezelfde normen en waarden meegekregen. Het was toch dezelfde cultuur waar we elkaar wel in vinden. Dus dat werkt wel prettig.

Jeroen van der Beek (links) en Frank van der Linden (rechts) direct na het gesprek met Jeroen Broekema van Leaders in Finance.

Jeroen: Jeroen, je hebt er al iets over gezegd, maar wat is uiteindelijk het ‘waarom’ van dit bedrijf? Wat is wat Frank net ‘The bigger picture’ noemde?

Jeroen van der Beek: Vanaf het moment dat we al gestart waren zeiden we “We zien die markt groeien”. Uiteindelijk zouden we dan binnen de crowdfunding-wereld of direct lending-wereld de booking.com van de direct lending willen zijn. Ik weet niet of dat nu de beste vergelijking is, we zouden misschien beter boeken kunnen noemen of iets dergelijks in deze context. Maar dat is echt de stip aan de horizon. Nog steeds is dat het plaatje waar we naartoe werken. Ik denk ook dat de technologische ontwikkelingen daarbij heel gunstig zijn met de PSD2-regeling, met betaalinitiatie waarbij het straks wellicht ook mogelijk is om vanuit ons platform direct te investeren bij crowdfunding-platformen of andere direct lending proposities.

Jeroen: Zoals jullie weten is één van de dingen die ik heel boeiend vind het feit dat jullie zo’n succesvol bedrijf hebben opgericht en volgens mij ook heel succesvol zijn in jullie loopbaan in loondienst. Kunnen we samen eens een boom opzetten wat daar de voor- en nadelen van zijn? Wat zijn de voordelen van een bedrijf opzetten naast je werk ten opzichte van een bedrijf volledig opzetten, vanuit het niets? Ik ben daar heel nieuwsgierig naar, want er zijn heel veel meningen over, maar hier hebben we in ieder geval een praktijkcasus die je volgens mij minder vaak ziet. Je ziet toch ook wel heel vaak dat mensen op een zeker moment nog wel deze basis kiezen maar dan helemaal ondernemer worden of gewoon in één keer starten als ondernemer. Jeroen, we zullen bij jou beginnen.

Jeroen van der Beek: Om te starten bij de stam, dan is het baanzekerheid. Dat werkt in het voordeel van loondienst. Dus je hebt natuurlijk veel minder risico als je iets ernaast doet. Ik zeg altijd “Het is mijn leukste hobby”, ik haal er ook energie uit, het is een heel ander speelveld waarin je werkzaam bent. Het vraagt hele andere competenties om te ontwikkelen, wat je weer meeneemt naar je eigen baan in loondienst en die kan daar ook weer van mee profiteren. Dus ik zie het echt als win-win. We hebben ook altijd al vanaf het begin gezegd “Het ene mag niet ten koste gaan van het andere”. Het moet een beetje hand in hand gaan. Dat zeggen we ook bij onze werkgever: “Als het aantoonbaar is dat onze werkzaamheden eronder leiden geef ik jou het recht om XYZ”. Dat was de stam van de boom.

Frank van der Linden: Zoals Jeroen ook aangeeft, bij het ondernemen leer je ontzettend veel; alle facetten van een onderneming. Dat neem je ook weer mee naar je reguliere werk, je eigen loopbaan. Dus dat vind ik één van de voorwaarden, dat het ook voor de werkgever interessant is dat je je als persoon ontwikkelt en dat ook weer meerwaarde heeft voor het bedrijf waarvoor je werkt. Wat voor ons werkt, als we meer tijd hebben kunnen we er meer tijd insteken en als we minder tijd hebben dan kunnen we er minder tijd insteken. Er is geen derde partij die ons zegt “Er moet een bepaald rendement uit komen” of “We moeten bepaalde doelen halen”; die stellen we zelf. Dat is wel een voorwaarde voor ons succes in de afgelopen vijf jaar. We kunnen makkelijk opschalen en afschalen van energie en werkzaamheden. Maar elke keer wel met het oog gericht op het behalen van bepaalde resultaten. Dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van de resultaten die we willen behalen.

Jeroen: En de nadelen? Wat zien jullie als nadelen?

Frank van der Linden: Het is natuurlijk intensief. Dus je hebt dagelijks een (meer dan) fulltime job en dan heb je ook nog dingen die daarnaast spelen. Zeker in de begintijd, toen we beiden geen kinderen hadden, gingen de avonden en de weekenden daar wel aan op. Het heeft gewoon veel tijd gekost om het op te zetten, vervolgens hebben we wel veel geautomatiseerd, dus dat is minder tijdsintensief geworden. Maar we hebben meer tijd in de productontwikkeling en meer tijd aan het nadenken over en meer tijd ingestopt. Maar dat is natuurlijk wel een spanningsveld tussen aan de ene kant je reguliere baan, de onderneming en nog een gezin, de afgelopen 2-3 jaar, al die partijen hebben aandacht nodig.

Jeroen van der Beek: Ja, zeker! Daar sluit ik me bij aan, dat is inderdaad een uitdaging. Wat Frank ook zei qua automatisering, we werken super-efficiënt en dat moet ook wel want de tijd is in die zin schaars. We hebben een 80/20-regel; als het product 20% beter wordt, gaan we hier geen resources aan spenderen. Dat werkt wel. Dus ik durf wel te stellen dat alles wat een beetje geautomatiseerd kan worden bij ons geautomatiseerd wordt. Dat geeft je de mogelijkheid om ook verder te werken aan je business en het verwezenlijken van die stip aan de horizon.

Jeroen: Dat doet me denken aan een eerder interview met Harrie Vollaard van de Rabo Frontier Ventures. Het ging over de kruimels pakken en daar een succesvol bedrijf van maken, met de kruimels in de financiële sector. Bij jullie is het zo dat je wel efficiënt moet zijn, want je hebt gewoon minder tijd dan als je het volledig zou doen. Maar toch gooi ik alvast even mijn teaser erin, want die heeft wel heel erg met dit onderwerp te maken. De teaser gaat als volgt: Ik vind het heel knap – en ik denk dat het heel knap is – om deze bedrijven die jullie nu hebben opgezet zo groot te hebben gemaakt. Maar ze waren gewoon een x-aantal keer groter geweest als jullie op een bepaald moment gestopt waren met loondienst en dit volledig waren gaan doen. Dan waren er misschien nog wel extra labels bij.

Frank van der Linden: Vanaf het begin heb je het aangeven, we hebben elkaar 5-6 jaar geleden ontmoet. Dat was de eerste reactie die je gaf: Waarom doe je dit ernaast? Dat heeft ons natuurlijk getriggerd om daarover na te denken. Maar toch heeft het de afgelopen jaren nog steeds opgewogen, wat Jeroen aangaf, de stabiele basis die we hebben in loondienst versus de potentie die in Crowdfundmarkt zit. We zijn wel afhankelijk van de groei van de markt op zich. We kunnen een deel van de markt zelf maken, maar wat dat betreft zijn we afhankelijk van bepaalde externe factoren. Dat heeft er ons altijd van weerhouden om de stap te zetten naar fulltime ondernemen. Juist omdat we relatief weinig tijd en middelen hebben moeten we efficiënt werken en kunnen we ook efficiënte beslissingen nemen. Als wij nu 40-60 uur met Crowdfundmarkt bezig zijn, wat gaan we dan doen? Dat hebben we ons weleens afgevraagd. We hebben eens een vrije middag genomen toen we zeiden “Nu gaan we aan Crowdfundmarkt werken”. Wat gaan we dan doen? Nu doen we het erbij en we komen snel in contact en we nemen heel snel beslissingen. Anders ben je een middag bezig over één beslissing, de vraag is: “Wordt het daardoor beter?”

Jeroen: Daar valt nog wel iets over af te dingen. Je had ook naar meerdere landen kunnen gaan, je had natuurlijk meerdere labels kunnen maken of de labels eerder kunnen hebben. Ik wil een beetje mijn kant van de teaser verdedigen; zoals je daarnet al aangaf kwam hij niet helemaal uit de lucht vallen want we kennen elkaar al een beetje. Jeroen, wat vind jij daarvan?

Jeroen van der Beek: Met terugwerkende kracht, als je fulltime erin gezeten had was het natuurlijk een x-aantal keer groter geweest. Het is wel interessant, ik heb net het boek van Spotify gelezen van Daniel Ek. Zelf heeft het er niet aan bijgedragen, maar het was meer om te kijken hoe zij hun businessmodel ontwikkeld hebben en ik wil het niet per se vergelijken met dat van ons. Maar het is continu een bepaalde hypothese proberen en die te testen. Dat hebben we wel vijf jaar lang gedaan en we hebben wel laten zien dat we steeds ontwikkelen en steeds kijken “Misschien werkt dit en hebben we hier iets te pakken”. Ik durf te stellen dat als we echt iets hebben waarvan we zeggen “Dit werkt echt, hiervan zijn we overtuigd”, dat we dan heus wel durven te stellen “Dan gaan we nu proberen om het te laten financieren en dan gaan we het groot maken”. Vooralsnog is inderdaad de markt waarin we zitten, dat is ook een keuze, lastig om daar in te schalen. Internationaal groeien met Crowdfundpanel ligt voor de hand, we zijn nu ook bezig met PSP2-implementatie. Uiteindelijk moet het product ook bij de gebruikers die we nu hebben fantastisch zijn om voor ons een soort van zekerheid te hebben en misschien zijn we daarin iets te risico-avers, dat weet ik niet – dat zal Frank wellicht erkennen – om te zeggen “Nu gaan we er volledig voor”. Maar ik sluit niet uit dat die tijd wel gaat komen.

Jeroen: Dat is mooi. Als je kijkt naar het onderwerp ‘feedback’, kunnen jullie iets naar  boven halen uit jullie loopbaan in loondienst of vanuit het bedrijf waarvan je zegt “Dat was feedback die ik heb gekregen waar ik nog steeds heel veel aan heb”?

Jeroen van der Beek: Toen ik startte bij Eneco zaten we in een traject van een half jaar met het team, dat was een soort van persoonlijk ontwikkeltraject. In mijn tweede week zat ik bij een reviewcomité om een bepaalde investering te verdedigen. Ik merkte dat ik best wel zenuwachtig was: “Ik weet toch niet alles”. Die dame die dat bij ons begeleidde zei “Jeroen, als je gewoon expliciet aangeeft: “Jongens, zoals jullie weten ben ik nu twee weken in dienst, naar eer en geweten zal ik proberen jullie vragen te beantwoorden maar ik kan nog niet alles weten”, dan zullen ze het altijd begrijpen”. Voor mij is het tot de dag van vandaag een sterk advies geweest waarvan ik altijd kan denken “Er wordt me nu iets gevraagd, ik heb een bepaalde opdracht. Kan ik redelijk aan deze opdracht voldoen of zijn er dingen die ik even moet openlaten of iets dergelijks?”, dat geeft wel heel veel rust. Ik vond dat een heel goed advies.

Jeroen: Hoe ga je er meestal mee om als je feedback krijgt? Vind je dat leuk of is het moeilijk?

Jeroen van der Beek: Ik denk dat ik een heel goed reflecterend vermogen heb. Dus als mensen feedback geven sta ik er altijd voor open, het is altijd interessant om vanuit de perceptie van de feedbackgever te denken “Wat is de reden waarom hij dat op deze manier aangeeft?” Ik heb met een goede collega van mij tot diep in de nacht in de kroeg gezeten gedurende veel sessies. We gingen heel de avond filosoferen over “Hoe zien mensen mij? Hoe zien mensen mij binnen een organisatie? Hoe kom ik over? Wat zijn zwakke of sterke punten?” Dat is heel interessant om dat allemaal van jezelf te ontdekken. Dus in die zin sta ik altijd heel erg open voor feedback.

Frank van der Linden: In het begin van mijn carrière was ik financieel analist. Daar was ik heel erg op de inhoud gedreven, dus bij een meeting wou ik me goed voorbereiden om op de inhoud alles te kunnen bijdragen. Uiteindelijk versta je dan ook wel een beetje van “Ik ben een financieel analist, dus ik moet mijn rol dan spelen”. En op een gegeven moment zei iemand tegen mij “Er komt geen financieel analist binnen, Frank van der Linden komt binnen en die kan ook meer bijdragen dan alleen maar het inhoudelijke deeltje waar je verantwoordelijk voor bent”. Dat was wel een eyeopener voor mij. Natuurlijk moet je je rol waarvoor je aangenomen bent goed doen en je moet je goed voorbereiden. Maar je kan je rol ook veel breder pakken binnen een meeting. Dus je kan meepraten over beslissingen die niet over jouw vakgebied gaan. Dat heeft me wel geopend zodat ik dacht “Ik moet me veel beter oriënteren”. Ik kan ook veel meer waarde toevoegen aan die meeting of aan het bedrijf waarvoor ik werk. Dus dat was wel een eyeopener voor mij.

Jeroen: Interessant! Ik gooide wat erg actief mijn teaser erin, dus dan zal ik ook mijn pleaser niet achterwege laten zoals jullie weten. Want tot mijn geluk heb ik gehoord dat jullie naar een paar afleveringen van Leaders in Finance hebben geluisterd. De pleaser is altijd dezelfde, dus jullie kennen hem. Hebben jullie bepaalde boeken waarvan je zegt “Die hebben mij erg geïnspireerd” of die je weleens cadeau geeft aan mensen? Of zeg je “Ik lees eigenlijk helemaal niet, maar ik heb een hele leuke film of serie die ik wil delen” of nog iets anders?

Jeroen van der Beek: Vooral gelet op onze onderneming is het boek dat ik zou aanbevelen The Lean Startup. Die hele filosofie voeren we al vijf jaar door. Het is een bekend boek waarbij je zegt “De kern van het idee dat je hebt ga je zo goedkoop mogelijk en zo efficiënt mogelijk testen en op het moment dat je een beetje tractie ziet ga je schalen en ga je kijken wat er nodig is om dat verder uit te bouwen”. Ik denk dat dat een boek is dat voor ons heel erg aan te bevelen is. Waar ik persoonlijk veel aan gehad heb is A New Earth van Eckhart Tolle. Dat gaat over alle keuzes die je gemaakt hebt en alle dingen die je doet gedreven worden vanuit het ego. Het ego wil altijd meer, groter, beter, etc. De kunst is om dat van jezelf als je dat ziet te erkennen en dat te relativeren. Voor mij was het heel herkenbaar dat ik dat tot op een zekere hoogte wel een beetje zie. De hele hedonistische treadmill van ‘beter, meer, groter, betere carrière’ en dat soort dingen. Maar op het moment zelf tevreden kunnen zijn maar met een gezonde ambitie naar de toekomst toe.

Jeroen: Dat is heel interessant! Wat ik daarbij altijd boeiend vind, als je dat leest, heeft dat uiteindelijk ook echt impact op je handelen?

Jeroen van der Beek: Zeker! Ik ben me van dat soort denkbeelden ook wel bewust op dat moment en dan herken je ook situaties waarvan je zegt “Jeroen, misschien draaf je hier iets te ver in door”. Dus ik neem dat zeker mee.

Jeroen: Heb je nog andere boeken die je wil delen? Dit is al hartstikke mooi, hoor!

Jeroen van der Beek: Er is nog eentje en dat is mijn cadeautje op verjaardagen, dat is The Art of Thinking Clearly van Rolf Dobelli. Die heeft ook een column in het NRC gehad. Het gaat over structurele denkfouten die mensen maken. Natuurlijk zijn analisten redelijk rationeel, maar het is heel interessant te zien hoe mensen soms een keuze maken waarbij je kan zeggen “Als je een beetje nadenkt maak je nu een denkfout. Wellicht had je het op een andere manier kunnen doen”. Bekend is bijvoorbeeld een sum cost fallacy dat je een keuze maakt op basis van kosten die je al hebt gemaakt. Maar de kosten zijn gemaakt en nu moet je een keuze maken die nu veruit de beste is.

Jeroen: Dus ik heb al € 10.000 uitgegeven, dat is al verloren. Nu moet ik beslissen of ik nog een keer € 10.000 uitgeef, dan ga ik het bijvoorbeeld niet doen omdat ik al € 10.000 heb uitgegeven?

Jeroen van der Beek: Precies. Dat is dus niet rationeel.

Jeroen: Interessant.

Frank van der Linden: Wat dat betreft ben ik niet vergelijkbaar met Jeroen. Ik ben eigenlijk helemaal geen lezer en ik heb geen voorbeelden van boeken die ik cadeau doe. Maar ik heb in de voorbereiding wel nagedacht over wat me getriggerd heeft en dat is meer vanuit de media. Ik heb een keer de College Tour van Bill Gates gekeken. Die gaf aan “Op dit moment wordt ondernemen gemakkelijk gemaakt met alle middelen die vandaag de dag beschikbaar zijn”. Dat heeft me wel aan het denken gezet voor mijn eigen onderneming. Er zijn zoveel middelen bijna gratis of voor weinig kosten beschikbaar, dat het zonde is om die niet te benutten. Dat zie je ook in onze organisatie. Met beperkte middelen kunnen we heel veel bereiken. Dat komt eigenlijk door de huidige stand van technologie. Bill Gates zei ook “Dat was 40 jaar geleden heel anders en toen was het veel moeilijker om te ondernemen”. Nu wordt het je eigenlijk heel makkelijk gemaakt en dan denk je “Waarom ook niet?”

Jeroen: Jeroen, ik zou Frank eens een boek cadeau geven! Maar dat terzijde! Frank, heb jij bepaalde tips voor mensen die nu aan hun carrière beginnen? Tips voor mensen die een loopbaan gaan beginnen of mensen die gaan ondernemen of de combinatie, zoals jullie?

Frank van der Linden: De belangrijkste tip is dat je gewoon moet beginnen met iets waar je passie ligt of waar je hart ligt. Je moet gewoon ergens starten. In mijn loopbaan als manager zag je veel starters die een bepaalde kant op wilden en daar best wel moeilijk over deden van “Ik wil bij dat bedrijf werken en dan is dit mijn carrière pad”. Wat ik gezien heb is dat je gewoon ergens moet beginnen en je vindt gaandeweg je weg en je plek binnen een organisatie. Ik zou vooral aan jongeren willen meegeven “Begin gewoon ergens en dan kan je altijd switchen, je kan altijd een bepaald kant op. Maar ga gewoon meters maken en ga ervaring opdoen”.

Jeroen: Zie je dan bijvoorbeeld mensen die niet ergens starten omdat ze denken “Dit is niet perfect”? Moet ik het zo zien of anders?

Frank van der Linden: Misschien starten ze wel ergens maar leggen de verwachtingen veel te hoog. Dus je begint ergens en je bent niet direct directeur. Dat kan een ..teleurstelling zijn. In het begin van je carrière moet je beseffen waar je begint en je moet gewoon veel ervaring opdoen. Zeker met het ondernemen dat wij doen naast onze loopbaan krijg je daarvan heel veel facetten mee. Ik wil ook als advies geven “Doe de administratie van je vereniging of van je vrouw die ZZP’er is. Begin gewoon met iets waar je meters kan maken en veel van kan leren, dan ontdek je vanzelf waar je echt iets mee kan”.

Jeroen van der Beek: Ik wil vooral advies geven op betrekking tot de combinatie van loondienst en een side hustle. Dat is inderdaad: Doe het gewoon. Ik heb vanuit mijn studie ook vriendengroepjes en dan gaat het altijd over “Wat zou je daarnaast kunnen doen? Hoe zouden we de wereld kunnen veranderen?”, etc. Uiteindelijk blijft het vaak bij ideeën waarin je jezelf toch tegenhoudt van “Er bestaat al zoiets in Zweden” of “Die hebben al geld opgehaald dus ik ben te laat” of “Ik heb dit of zus of zo”. Maar uiteindelijk bestaat overal wel een markt voor, die kun je zelf ook maken en door het gewoon te doen – vanuit The Lean Startup-gedachte – hoeft het geen 40 uur per week te kosten of iets dergelijks. Er zullen ook uiteraard ondernemers zijn die het daar wellicht niet mee eens zijn en zeggen “Je moet je hele ziel en zaligheid daarin kunnen stoppen”. Je hoeft er ook niet per se rijk van te worden; het moet je vooral verrijken en je moet er energie van krijgen. Het moet een persoonlijke stimulans zijn om intrinsiek gedreven daarmee door te gaan.

Jeroen: Mooi! Destijds had je geen kinderen en nu wel. Vooral nu, hoe combineer je dit allemaal, privé en zakelijk?

Jeroen van der Beek: Dat gaat min of meer een beetje vanzelf. Mijn vrouw is heel erg flexibel daarin. We plannen en overleggen wel goed. Ik werk hier ook alleen aan als de kinderen in bed liggen, bijvoorbeeld. Ik probeer een gezonde work/life-balance te houden door voldoende te sporten, samen met Frank. De meetings combineren we op de racefiets, bijvoorbeeld. Dat is leuk om te doen. Dan kun je gewoon in een week heel veel dingen voor elkaar krijgen.

Jeroen: Frank, heb je weleens dat je denkt “Ik ben niet tevreden met die balans tussen de drie hoofd-dingen: gezin, bedrijf, loondienst”?

Frank van der Linden: Er zijn natuurlijk momenten dat je energie op is. Daar heeft Jeroen het ook over gehad; op een gegeven moment gebeurt het dat alles bij elkaar komt en dan heb je even een piek. Maar er komt altijd weer een dal en zeker omdat we het zelf kunnen bepalen waar we energie in stoppen, vooral met side hustle zoals Jeroen dat noemt, dat is redelijk flexibel en dus wel fijn. Familie gaat natuurlijk altijd door en voor. Maar doordat we flexibel zijn en omdat we een beetje in hetzelfde schuitje zitten heb je natuurlijk ook onderling begrip voor elkaar als het even niet kan of als het even uitgesteld moet worden. Dat is het belangrijkste. Maar het moet eigenlijk energie geven, wat Jeroen in het begin ook al aangaf, het is een leuke hobby en we kunnen het combineren met sporten en overleggen. Dus het geeft energie om hieraan bezig te zijn. Dan is het gewoon een leuke tijdsbesteding.

Jeroen: Hoe blijf je fysiek fit? Ik hoorde al dat jullie je vergaderingen op de racefiets doen.

Frank van der Linden: Ja, het is wel veel sporten, inderdaad. Hardlopen, op de racefiets, ook af en toe naar het werk fietsen of af en toe eens squashen met elkaar. Ik sport wel 2-3 keer per week om gewoon fit te blijven. Het helpt me ook om mentaal weerbaar te blijven.

Jeroen: Jeroen, hoe doe jij dat?

Jeroen van der Beek: Een beetje op dezelfde manier. Het is hetzelfde rijtje en daarnaast voetbal ik nog; het is vooral een gezonde levensstijl.

Jeroen: Leuk! Tot slot – het gaat altijd snel en we hebben ook al veel besproken – is er iets waarvan jullie zeggen “Jeroen, het is jammer dat je dat niet hebt genoemd of niet hebt gevraagd”? Dan is dit misschien wel een mooi moment.

Jeroen van der Beek: Frank, gooi jij hem erin?

Jeroen: Dan rest mij alleen nog maar jullie heel erg te bedanken voor jullie tijd. Met dank aan Bloomon krijgen jullie ook een cadeautje voor de tijd die je hierin gestoken hebt. Ik vond het ontzettend leuk om met jullie te praten over al deze verschillende onderwerpen. Ik vind het leuk om te zien, en zo ken ik jullie ook, dat jullie ontzettend bescheiden zijn. We hebben zulke mooie bedrijven opgenoemd en die worden dan opgezet en die worden even als ‘side hustle’ weggezet. Dat is ook alweer heel typerend en heel leuk. Ook heel interessant en ik vond twee dingen extra leuk en die gaan me extra bijblijven: Jeroen, dat je zei “Het gaat er niet om hier rijk van te worden maar het moet je primair ook verrijken en natuurlijk is het leuk om er wat bij te verdienen”. Rijk worden en verrijken, dat vind ik mooi. Frank, wat jij zei en wat me zeker gaat bijblijven is “Familie gaat altijd door en voor”. Dat vind ik ook wel mooi, zeker omdat het rijmt. Dus dat zal ik ook onthouden. Heel erg bedankt voor jullie tijd, het was ontzettend leuk! Ik ga jullie de komende jaren volgen, ik ben benieuwd wanneer jullie fulltime gaan ondernemen.

Frank van der Linden: Hartstikke bedankt!

Jeroen van der Beek: Dankjewel!

Dit was Leaders in Finance, we hopen dat je deze aflevering met veel plezier hebt beluisterd. We stellen je feedback erg op prijs. Wat houdt je bezig en over wie wil je meer horen? Laat het weten via een Apple of Google review. Dat kan ook via de social media kanalen of direct via een email. We kunnen het enorm waarderen als je dat doet. Tot slot danken we onze partners voor hun steun, dat zijn Kayak, EY, Odgers Berndtson executive search en Roland Berger. Bedankt voor het luisteren!

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten