Welkom bij Leaders in Finance. Dit is een niet-reguliere aflevering waarin we meer willen leren over hoe financiële instellingen omgaan met de Corona crisis. Deze extra aflevering krijgt dan ook een “time stamp” mee omdat het gaat om de actualiteit van vandaag. Het is maandag 23 maart 2020 in de namiddag. Hopelijk kunnen mensen er ook van leren als we straks terugkijken op de Corona crisis als iets van het verleden, maar voor nu geldt: we zitten er middenin.
We hebben Nick Bortot (CEO en co-founder van BUX) bereid gevonden om met Leaders in Finance in gesprek te gaan. Hij heeft een relatief positief verhaal in deze toch wel hele bijzondere en voor veel mensen een ontzettend vervelende tijd. Mocht je meer over Nick en BUX willen leren, dan is het wellicht leuk het uitgebreide interview met hem te beluisteren dat wij een aantal afleveringen terug hebben gepubliceerd: https://www.leadersinfinance.nl/nick-bortot/
Tot slot wil ik zeggen dat vooral in het begin van het interview de kwaliteit hier en daar beter kan. Maar ik reken op jullie begrip als het gaat om het feit dat we ervoor gekozen hebben dit gesprek digitaal te voeren.
Interview met Nick Bortot
Jeroen: Welkom Nick, welkom terug bij Leaders in Finance. Wie had dat gedacht dat we elkaar zo snel weer zouden spreken? Dat had ik in ieder geval niet gedacht!
Nick: Het zijn buitengewone omstandigheden. Dus dat had niemand verwacht, denk ik.
Jeroen: Nee, we zijn heel erg benieuwd hoe jij omgaat met de Corona crisis, zowel jijzelf als met jouw organisatie. En mijn eerste vraag is: hoe zorg jij ervoor dat BUX gewoon doordraait?
Nick: We hebben een beetje het geluk dat wij een jong bedrijf zijn, een Tech Savvy bedrijf. Dus voor ons allemaal is het relatief makkelijk om thuis te werken, we werkten ook al regelmatig thuis. Iedereen zag het natuurlijk ook al een beetje aankomen, dus alvorens er thuis gewerkt moest worden, zijn we al begonnen ervoor te zorgen dat iedereen zijn laptop meeneemt en dat alle VPN-verbindingen goed zijn. En toen het moment er aankwam waren we volledig voorbereid. Dus dat is eigenlijk vrij makkelijk voor ons. In Londen hebben we ook een trading desk zitten, daar hebben we een aparte locatie opgezet zodat we het trading team kunnen splitsen. Mocht er één van de twee dus ziek worden, heeft het geen impact op de business. Technisch gezien was het voor ons niet zo heel ingewikkeld. Qua communicatie is het natuurlijk wel een grote uitdaging. Want normaal zit je met z’n allen bij elkaar op kantoor of in ieder geval in ons geval op twee kantoren. En nu zit iedereen verspreid over het land en zelfs in meerdere landen. Dus wij hebben de communicatie behoorlijk opgeschroefd. Normaal gesproken hadden wij één keer in de twee weken wat wij een ‘all-hands’ noemen of een ‘townhall’. Elk bedrijf heeft daar een andere naam voor. Dat doen we nu elke week; ik schrijf elke maandagochtend een Monday Kickstarter en elke vrijdagmiddag hebben we een Friday Wrap-up. Dat doen we normaal ook richting onze klanten en dat doen we nu dus ook binnen het team. We ontwikkelen allerlei digitale en sociale activiteiten, van online koken tot een poker toernooi (daar zijn we nu mee bezig, die suggestie is in ieder geval geopperd) en een online pub quiz. Gewoon wat leuke en sociale dingen om het team vooral bij elkaar te houden.
Jeroen: Wat ik interessant vond in het gesprek wat wij destijds hadden is dat je zei “We werken met ontzettend veel nationaliteiten”. Merk je dat er naar deze hele crisis anders gekeken wordt binnen jouw team?
Nick: Dat is niet zozeer afhankelijk van nationaliteit, denk ik. Maar voor de ene persoon is het glas vaak half vol en voor de andere is het halfleeg. Ik denk dat de meeste mensen het wel een verademing vonden dat we vanaf huis gingen werken en we niet meer op kantoor bleven doorgaan. Het leuke vind ik juist dat – en dat klinkt gek – we zitten verder uit elkaar, maar ik heb ook het gevoel dat dit het team wel heel erg bij elkaar brengt. Want op Slack en Zoom en allerlei andere tools waarmee we werken is iedereen heel actief. Het stomme is ook dat een hoop mensen thuis zitten en hebben verder niet extreem veel te doen, dus er wordt ook knetterhard gewerkt door het hele team.
Jeroen: En als je kijkt naar jouw klanten, heb je daar een beeld bij? De beurzen laten natuurlijk een enorme dip zien, een enorme hoge volatiliteit, heb je daar een gevoel bij hoe zij hiermee omgaan?
Nick: Bij BUX staan wij heel dicht bij de klanten. We hebben ook een community in de app waarmee klanten met elkaar kunnen praten, ideeën kunnen uitwisselen en tips kunnen geven aan elkaar. En ook wij zijn in die community actief en wij vangen daar op wat er onder klanten leeft. Heel veel van onze klanten zijn jong en hebben nog nooit een crisis meegemaakt. Dus die weten niet zo goed wat er hen overkomt. Ik heb een videoboodschap opgenomen voor alle klanten. Ik zat net even te kijken; die is inmiddels bijna 8.500 keer bekeken. Het is misschien leuk om die boodschap toe te voegen aan deze podcast. En ik heb tegen mensen gezegd “Niemand weet wat er gaat gebeuren, elke crisis is verschillend”. Sommige mensen zijn heel veel geld verloren, die stappen uit. Dat is heel vervelend, natuurlijk. Er zijn ook mensen die juist zeggen “De beurs heeft nog nooit zo laag gestaan, dit komt misschien maar één keer in de zoveel jaren voor. Dit is het perfecte instapmoment”. De suggestie die wij doen als BUX is “Als je spaargeld hebt, ga nu vooral niet alles in één keer erin stoppen, want wie weet, misschien gaat de beurs weer omhoog de komende weken. En misschien gaat hij nog veel harder omlaag, dat weet niemand. Dus als je wil instappen, doe dat dan in stapjes. Stop er nu een beetje in, wacht dan eventjes en stop er dan nog wat in. Dan middel je in ieder geval je geld uit”.
Jeroen: Krijgen jullie veel meer vragen dan normaal?
Nick: Jazeker. Het is heel druk. Vorige week was onze drukste week ooit. Zowel qua handel, maar er komen ook heel veel nieuwe klanten binnen. Knock on wood; onze systemen houden het goed. Er is af en toe een kleine vertraging en wanneer de Amerikaanse beurzen ‘s middags opengaan is het heel druk op de platformen. We hebben het afgelopen jaar heel veel tijd gestopt in het heel solide opzetten van ons platform en dat betaalt zich nu terug. We hebben dus geen noemenswaardige outages en storingen. Dat loopt dus eigenlijk allemaal perfect.
Jeroen: Je hebt het al een beetje geraakt, maar hoe kijk je zelf – zonder beleggingsadvies te geven – naar die beurzen?
Nick: Dat vind ik extreem moeilijk. Ik herhaal het nog eens; als je instapt, doe het dan in kleine stapjes. Niemand weet wat er gaat gebeuren. Het is vandaag maandag, je ziet nu al dat in sommige landen de Corona curve wat afvlakt. Dat is natuurlijk hoopgevend, ik heb de afgelopen uren niet meer gekeken, maar volgens mij gaat de beurs vandaag flink omhoog. Maar er kan natuurlijk weer een heel groot economisch effect zijn in de komende maanden en misschien zelfs wel langer. Dus het is gewoon extreem moeilijk te zeggen hoe de wereld hierop gaat reageren. Je moet wel heel voorzichtig zijn, maar misschien is het ook wel interessant als je toch wou beleggen om dat nu met een stukje van je geld te doen. Maar dat is eerder een suggestie.
Jeroen: Dat is een mooi bruggetje naar een andere vraag die ik aan je wilde stellen. Je had in ons uitgebreide interview gesproken over jullie focus op jongeren, of mensen die voor het eerst gaan beleggen. Zie jij nu ook dat er veel meer instroom is op dit moment dan normaal? Of is dat gewoon hetzelfde van mensen die starten?
Nick: Nee, er is veel meer instroom. Je moet natuurlijk nog kijken hoe duurzaam dat is, want ik heb ook de Crypto Hype meegemaakt en toen lagen mensen ook in virtuele slaapzakken voor de deur om zo snel mogelijk rekeningen te openen. Maar zodra die hype weer over was, hielden die mensen er ook mee op. En ik weet ook nog in 2008, toen stortte Fortis in. Ik werkte nog bij Binck destijds en toen hadden we een fysiek kantoor middenin de stad en daar kwamen mensen massaal langs om rekeningen te openen. Maar goed, iedereen weet hoe het afgelopen is met Fortis. Dus er zijn heel veel mensen die nu rekeningen openen en daar zijn we natuurlijk hartstikke blij mee, maar ik hoop dat die mensen het allemaal wel een beetje voorzichtig doen. Want ik hou iedereen graag liever langer dan één of twee maanden als klant. Ik hoop dat iedereen die nu binnenkomt jarenlang klant blijft bij ons.
Jeroen: Tot slot, zijn er nog dingen die jij specifiek doet voor je klanten in deze crisis of die je van plan bent om te doen of plannen die je gemaakt hebt als dit zo nog langer blijkt door te gaan?
Nick: Wij hebben twee apps, maar in onze eerste app (BUX X) houden wij klanten heel goed op de hoogte van wat er allemaal gebeurt. We schrijven twee of drie keer per dag een artikel in de app en daar vertellen we precies wat er allemaal gebeurt. En daar manen wij eigenlijk constant tot voorzichtigheid en daar vertellen wij hetzelfde verhaal als wat ik net vertelde. Dat blijven we ook herhalen. En verder bekijken wij het ook van week tot week. Het is gewoon extreem lastig om te zeggen, maar vooral heel veel communiceren, dat is superbelangrijk. En je moet ervoor zorgen dat je heel close bent met je klant, close bent met je team en wij hebben de communicatie intern enorm opgeschroefd om ervoor te zorgen dat iedereen – ondanks ze thuiszitten – toch weet “Wat gebeurt er allemaal?” Dat is met name superbelangrijk over communiceren.
Jeroen: En dan nog jouw persoonlijke verandering in je leven rondom dit: werk je alleen maar thuis of kom je ook op kantoor?
Nick: Nee, ik werk alleen maar thuis. Ik woon in de buurt van Haarlem en dat is natuurlijk heel bizar. Want de wereld om je heen vergaat bijna en je hoort allemaal hele enge verhalen. Maar als ik hier naar buiten kijk, kijk ik naar de bomen en zie ik daar wat kinderen spelen en nog een oude mevrouw rondlopen. Dus dat is wel een raar contrast. Wij zijn hier bijvoorbeeld thuis begonnen met het bekijken van hele oude films. Dus we hebben gisteren met de kids op de bank gezellig met z’n allen naar een film gekeken die mijn vriendin en ik nog van vroeger kenden en heel leuk vonden. Zij vonden hem helaas een beetje saai. Maar we kijken een paar keer per week naar een film en we spelen spelletjes, we hebben spelletjes gekocht. Het klinkt een beetje raar, maar het is ook wel ergens gezellig om zo close te zijn met je familie.
Jeroen: Ja, dat kan ik me voorstellen. Veel dank voor het delen, maar voordat ik je helemaal bedank; zijn er nog dingen waarvan jij zegt “Dat had ik hier willen bespreken”, rondom de Corona crisis?
Nick: Nee, ik ben een lurker op Twitter, ik post zelf heel weinig. En er zijn op dit moment zoveel experts in Nederland op statistisch gebied en allerlei gebieden. Dus ik onthou me even van een mening, er zijn al genoeg meningen. Ik richt me nu op onze klanten en op mijn team, ik denk dat dat het belangrijkste is op dit moment.
Jeroen: Veel dank dat je tijd wilde vrijmaken voor Leaders in Finance en leuk om te horen hoe jullie het oppakken. Dat is een relatief positief verhaal in deze toch wel hele bijzondere en rare tijd en voor heel veel mensen een hele vervelende tijd. Dus veel dank voor jouw tijd!
Nick: Geen dank, ik vond het leuk om te doen. En succes!
Jeroen: Dank je.
Dit was Leaders in Finance. Zoals altijd willen we onze sponsoren hartelijk danken voor hun vertrouwen. Dat zijn: Kayak, FG Lawyers en Bizcuit.