Extra aflevering: Tom Arends, Co-Founder & CEO van Peaks (transcriptie)

[Voice-over] Dit is Leaders in Finance, een podcast waarin we op zoek gaan naar de mens achter het succes. We praten met leiders van nu en later over hun drijfveren, carrière en privéleven. Waarom?

Omdat er meer gesproken moet worden in de financiële sector. We willen onze partners hartelijk bedanken voor hun steun. Dat zijn EYMeDirectRiskQuestKayak en Roland Berger. Je host is Jeroen Broekema.

[Jeroen Broekema] Welkom luisteraars bij een nieuwe aflevering van Leaders in Finance. Hartstikke leuk dat je luistert naar Leaders in Finance. En vandaag een hele interessante gast denk ik, namelijk Tom Arends, de founder en CEO van Peaks.

Welkom Tom.

[Tom Arends] Ja, dankjewel dat ik hier mag zijn Jeroen.

[Jeroen Broekema] Leuk dat je er bent voor deze extra aflevering waarin we meer gaan leren natuurlijk ook over jou, maar zeker ook over Peaks en de hele markt daaromheen.

Maar eerst even over jou. Wat is jouw achtergrond en hoe ben je uiteindelijk erbij gekomen om Peaks te starten?

[Tom Arends] Dat is op zich een heel verhaal. Ik denk in het kort is mijn achtergrond, ik heb ooit beleggingstheorie gestudeerd in Tilburg. Vandaaruit ben ik bij Robeco gaan werken.

Alles over de financiële markten geleerd, met name over beleggen uiteraard. Vervolgens ben ik naar Rabobank toegegaan. Heb ik daar ook gewerkt in de beleggingsorganisatie Centraal Nederland.

In die tijd gaf ik heel veel presentaties voor allerlei mensen in Nederland, allerlei klanten. De meeste van die klanten waren erg oud. Ik zag er eigenlijk nooit jonge mensen, mensen zoals mijn zusjes of mensen zoals mijn vrienden of vriendinnen.

Dat vond ik eigenlijk heel erg jammer. Daar stak mij wat en in het buitenland zag ik dat er allerlei, met name in Amerika, allemaal nieuwe partijen opkwamen die beleggen veel toegankelijker maakten. Toen dacht ik dat wil ik ook.

[Jeroen Broekema] Hoe kwam jij even naar dat allereerste begin? Hoe kwam je erbij om in die beleggingstheorie te gaan studeren? Dat betekent dat er echt al heel duidelijk interesse was voor het vak beleggen.

[Tom Arends] Ik denk dat ik een beetje afgedreven ben. Ik was op de middelbare school heel goed in natuurkunde en in economie. Ik zat te twijfelen, zou ik nou sterrenkunde kunnen doen of ga ik bedrijfseconomie studeren.

Ik dacht bij het laatst kun je een goede baan krijgen. Dus ik ga dat doen in Tilburg in het Engels. Maar daar binnen dreef ik uiteindelijk toch weer af naar de beta kant.

Zo kwam ik bij beleggen terecht. Maar het is inderdaad wel vroeg begonnen.

[Jeroen Broekema] Wat triggert je bij beleggen? Wat vind je er interessant aan?

[Tom Arends] Wat ik het mooie vind van beleggen, op het moment dat je belegt, ben je direct betrokken bij alles wat er in de wereld gebeurt. Want in die waarde hoe jouw beleggingen heen en weer gaan, je spiegelt wat er gebeurt.

[Jeroen Broekema] Is het ook het spel? Dat je toch kan, nou ja, je kan er het idee van hebben dat je er goed in kan zijn?

[Tom Arends] Nou dat idee had ik zeker toen ik jong was, toen ik als analist begon. Maar met de jaren is de wijsheid gekomen. Ik heb eigenlijk gezien dat goed beleggen, daarvoor moet je het zo eenvoudig mogelijk houden.

Zoals Johan Cruijff ooit zei, simpel is het moeilijkst. Dat geldt zeker voor beleggen.

[Jeroen Broekema] Dat is een goeie. En even, we gaan straks uitgebreid nog hebben over de ontwikkeling van Peaks en hoe dat allemaal tot stand is gekomen. Maar heel kort dat moment, wat was het moment dat jij wist, ik ga Peaks starten?

[Tom Arends] Dat was eigenlijk met de twee jongens met wie ik het heb opgericht, met Sijbrand en Rutger, toen ik met hen in contact kwam. Dus ik had die behoefte vanuit mezelf. Sijbrand die had ook een hele sterke behoefte, die had ook het originele idee voor Peaks.

Die maakte allerlei concepten voor allerlei financiële ondernemingen. En die wilde eigenlijk ook iets voor zichzelf beginnen. En hij kwam vanuit een hele andere hoek.

Hij was in Rotterdam opgegroeid, in Spangen. Ja, in een gezin met gescheiden ouders. Ze hadden het niet breed, maar zijn moeder wist toch wel te sparen door elke week, als ze op de markt, zeg maar boodschappen doen, wist zijn geld opzij te zetten in een piekenpijp.

En zo spaarden ze toch ongeveer 250 gulden in die tijd op jaarbasis. En voor Sijbrand had het het idee van, hé ja, dat is wel echt een hele mooie methode om heel laagdrempelig iets van vermogen op te bouwen. En hoe mooi zou het zijn als meer mensen zouden gaan beleggen.

[Jeroen Broekema] Wat mooi. En dat woord piekenpijp, daar komt ook Peaks vandaan?

[Tom Arends] Daar komt het inderdaad vandaan.

[Jeroen Broekema] Wat gaf, dan hebben we dat ook gelijk gecoverd. De piekenpijp werd Peaks. Want Peaks is toch wel iets Engelser, iets hipper misschien dan de piekenpijp.

Aan de andere kant had het ook gewoon piekenpijp kunnen heten.

[Tom Arends] Ja, precies. Achteraf ben ik blij dat we gewoon Peaks heten.

[Jeroen Broekema] Voor de internationalisering? Jazeker.

[Tom Arends] Het is ook wat catchier dan de piekenpijp.

[Jeroen Broekema] Fair enough. Ik vind het leuk met je om meer over Peaks te leren. En zoals luisteraars weten, doe ik dat heel vaak graag aan de hand van de verschillende stakeholders.

Dat structureert het een en ander enigszins. Misschien te starten bij de klanten. Wie zijn eigenlijk de klanten van Peaks?

[Tom Arends] De klanten van Peaks zijn eigenlijk de mensen die op straat zien lopen. Dat is een enorm brede doelgroep. Ik noem het altijd maar de 80% van de mensen die graag vermogen willen opbouwen en wel zou willen beleggen, maar weet niet zo goed hoe.

Omdat ze het ingewikkeld vinden of omdat ze er geen tijd voor hebben. Of dat ze denken van ja, daar heb je heel veel geld voor nodig. Eigenlijk voor hen het toegankelijk te maken.

En dat is een enorm brede doelgroep.

[Jeroen Broekema] Hoe komt die doelgroep bij jou?

[Tom Arends] Die doelgroep komt bij ons met name via-via.

De meeste mensen komen eigenlijk, de meeste klanten komen via andere klanten binnen. Totdat ze het erover hebben. Wij zien het bijvoorbeeld ook altijd op zondags.

Als mensen bij elkaar komen in het weekend. Dat de instroom hoog is en ook op dagen als koninginnedag. De kerst, de paas, allerlei waar sociale activiteiten plaatsvinden.

Dan zien wij dat wij het snelst groeien.

[Jeroen Broekema] Dat is grappig. Dat is dus toch nog heel ouderwets eigenlijk. Terwijl jullie zo verder zo’n hip tech bedrijf zijn.

[Tom Arends] Ja, ik denk ja. Uiteindelijk, ze zeggen altijd van als je een heel mooi bedrijf hebt, heb je eigenlijk geen marketing nodig. Dan zijn je klanten je ambassadeurs.

En ook bij een hip tech bedrijf uiteindelijk werkt het ook zo. Je moet groeien.

[Jeroen Broekema] Hoeveel klanten hebben jullie? Of zijn jullie daar open over of niet?

[Tom Arends] We hebben meer dan honderdduizend klanten. In Nederland en Duitsland.

[Jeroen Broekema] En wat is dan een klant? Een klant die jullie daadwerkelijk gebruikt?

Of die jullie app gedownload heeft? Hoe moet ik dat zien?

[Tom Arends] Dus we hebben twee definities. We hebben mensen, zeg maar actieve klanten. En we hebben betalende klanten.

En bij die betalende klanten hebben we ongeveer honderdduizend. En die actieve klanten zijn er een stuk meer.

[Jeroen Broekema] En is het dan zo dat jullie verdienmodel gericht is op transacties of een abonnement? Hoe werkt dat?

[Tom Arends] Het basis is een abonnement. Dus een vast bedrag per maand. Met dat bedrag kun je zoveel inleggen of opnemen als je wilt.

Dat geeft je totale flexibiliteit. Dan heb je ook drie rekeningen. En daarnaast vragen we een percentage over je belegvermogen.

[Jeroen Broekema] Precies. Dus het is wel fijn als mensen veel gaan beleggen.

[Tom Arends] Zeker.

Uiteindelijk gaat het erom. Ons doel is dat mensen hun vermogen opbouwen. En als ze dat doen bij ons.

En dat vermogen wordt groter. Dan heeft de klant er uiteindelijk wat aan. Maar wij ook.

Onze model groeit eigenlijk mee met die klant. Maar wel met een basis wat die vaste abonnementsvergoeding is.

[Jeroen Broekema] Wat kan een klant allemaal bij jullie?

[Tom Arends] Heel veel. Dus op het moment dat je klant wordt. Allereerst kies je een rekening.

We zijn ooit begonnen met één beleggingsrekening. Maar inmiddels kun je ook een kinderrekening. Een pensioenrekening.

Een renterekening openen. Nou die kies je. Vervolgens kun je je inlegmethodes kiezen.

We zijn natuurlijk beroemd geworden met het beleggen van je wisselgeld. Maar je kan ook vaste bedragen inleggen. Elke dag een vast bedrag.

Eigenlijk wat je wil. En vervolgens kun je dat beleggen in vier portefeuilles. Van duurzame indexfondsen.

ETF’s genaamd. Of je kan zelf je portefeuille samenstellen. Waarbij je eigenlijk een keuze hebt uit een beperkte set van ETF’s.

En ook twee crypto-ETP’s zoals ze dat noemen. En voor de rechten ben je eigenlijk helemaal flexibel. Dus op het moment dat je bijvoorbeeld een rekening kiest.

Je kiest hoe je belegt. Je inlegt het vervolgens automatisch. En op die manier breng je eigenlijk zonder dat je door hebt.

De achtergrond van je leven. Begin je vermogen op te bouwen.

[Jeroen Broekema]

En die klanten zitten die, waar zitten die allemaal? In Nederland alleen? Of ook in het buitenland?

[Tom Arends]

Ze zitten in Nederland en Duitsland. Ze zijn over het hele land verdeeld. Voor een type klanten heb je dan de gemiddelde leeftijd.

Die ligt zo op de 34. Maar het loopt enorm uit één. Dus mensen die beginnen al op een achttiende.

Onze oudste klant is 101.

[Jeroen Broekema]

Oudste klant 101, geweldig. Die moet een lintje krijgen. En over die klanten ben ik nog wel nieuwsgierig naar.

Want stel even de standaard klant. Die niet via marketing van jullie binnenkomt. Maar echt op dat feestje gehoord heeft.

Die opent. Gaat die dan, hij of zij eerst. Zie je daar een soort patroon in.

Gaat die eerst heel klein beginnen. En dan langzaam wat opbouwen. Of zie je ze meteen vol ingaan.

Of is het toch vooral een bijproduct naast anderen. Of hoe gaat het ongeveer. De standaard journey noem ik het maar even.

[Tom Arends]

Ik denk dat de standaard journey is dat mensen vermogen willen opbouwen. En sowieso als ze nog niet met ons bekend zijn. Denk dan toch dat ze in de regel dat ze eerst.

Wat ze meestal zien met een vast bedrag per maand beginnen. En dan kun je een beetje wennen. Van wat is dat nou eigenlijk.

Dat Peaks, hoe werkt dat. Als je daar vertrouwen in hebt. Dan zie je dat die bedragen over tijd groeien.

Dat is eigenlijk wat we in de regel zien. En daaromheen heb je natuurlijk ook nog variatie. Maar ook mensen die in één keer veel geld investeren.

Maar de meeste mensen gaan elke maand opnieuw geld herinvesteren.

[Jeroen Broekema]

Ik ga zo door naar de volgende stakeholder. Maar de klant is natuurlijk zo ontzettend belangrijk. Tenminste dat zeg ik.

Maar nog één. Jij zegt het is gewoon de klant die ik op straat tegenkom. Maar ik zou toch ook zeggen.

Is het niet toch iets hoger opgeleider?

[Tom Arends]

Het is echt heel erg breed. Wat ons anders maakt dan anderen. Is dat we wel heel veel vrouwen hebben die bij ons beleggen.

Bijna 40% van onze klanten zijn vrouwen.

[Jeroen Broekema]

Hoe verklaar je dat?

[Tom Arends]

Het eenvoudige antwoord is de kleur.

Maar dat is denk ik niet het geval. Ik denk dat het helemaal aan de grondslag ligt. Hoe we ons bedrijf hebben opgebouwd.

Hoe we het hebben gepositioneerd. En ook heel bewust hoe we het design hebben gekozen. Heel erg ingezet op eenvoud.

Gemak. Controle. Ook de tone of voice die we hebben.

Dat dat vrouwen in het algemeen meer aanspreekt.

[Jeroen Broekema]

Toch ergens nog wel triest. Dat je zegt dat daar onderscheiden we ons. Maar dat is nog steeds geen 50%. Dat dat de normale verdeling is in de samenleving.

[Jeroen Broekema]

Dat moeten er nog meer worden. Precies. Mooi.

Dan ga ik door naar de andere stakeholders. Namelijk jouw collega’s. Hoeveel mensen runnen jullie deze organisatie?

[Tom Arends]

Peaks vertaalt op dit moment uit 40 mensen. En daarmee doen we alles. Dus wij doen alles inhouse.

Dat is onze hele tech platform. Dat zijn natuurlijk de twee apps. Ook het platform daarachter.

Met de hele beleggingsadministratie en dergelijke. Het is het operationele team. Die het geld van klanten verwerkt.

De beleggingen doen. Voor klanten. Het is een marketing team.

We hebben ons eigen design in huis. Onze eigen klantenservice. Risk and compliance.

Dan heb je nog finance en het bestuur.

[Jeroen Broekema]

Alles zelf.

[Tom Arends]

Alles zelf ja.

Dat is ook een hele bewuste keuze. Want we willen eigenlijk de optimale klanten ervaring bieden. Daarom geloven we heel erg dat de afstand tussen de klanten en de techniek zo klein mogelijk moet zijn.

[Jeroen Broekema]

Mooi. Het kan met relatief weinig mensen. Als je inderdaad 100.000 klanten hebt met 40 man. Dat is een redelijk interessante ratio. Moeten ze niet allemaal vragen gaan stellen. Laten we het zo zeggen.

[Tom Arends]

Nou ja. Het is wel zo. Als mensen vragen stellen.

Dat vinden we eigenlijk heel erg fijn. Het is wel weer een moment dat je met de klanten in contact bent. Dat je wat kan leren.

Maar wat wij wel heel structureel doen. Als er heel veel vragen ergens over komen. Is dat het punt adresseren.

Zodat mensen daar in ieder geval niet meer hoeven te bellen.

[Jeroen Broekema]

Helder. Dat is altijd het beste natuurlijk. Als je dan gaat naar een andere stakeholder.

De regulatory kant. De toezichthouder. Waar vallen jullie onder?

Wat voor soort regime?

[Tom Arends]

Twee regimes. We zijn een beleggingsonderneming. Daarmee vallen we onder de toezicht van de AFM.

En we zijn een betaalinstelling. En daarmee vallen we onder de toezicht van de DNB.

[Jeroen Broekema]

Dus dat is best veel. Of niet?

[Tom Arends]

Dat is best wel veel. Zeker voor zo’n relatief kleine onderneming.

Maar aan de andere kant. Ik geloof altijd wel. Als je het goede wil doen voor je klant.

Dan is die wet en regelgeving natuurlijk. Die helpt je om dingen goed voor elkaar te krijgen. Maar het is ook niet een enorme burden.

[Jeroen Broekema]

Maar ben jij als CEO. Als eindverantwoordelijke voor deze business. Daar veel tijd mee kwijt?

[Tom Arends]

Ja dat wel. Zeker.

[Jeroen Broekema]

Wat is veel? Een gevoel bij?

[Tom Arends]

Ik denk zeker een dag in de week.

[Jeroen Broekema]

En dat gaat met name over rapportages opleveren?

[Tom Arends]

Daar gaat het ook zeker over. Maar het gaat er ook over. Dat je in je productontwikkeling.

Continu bezig bent. Bijvoorbeeld wij spreken op de markt over nieuwe features. Daar eigenlijk binnen de organisatie het gesprek over hebben.

Wat zijn de risico’s die de klant loopt? Hoe vertellen we over het product? Hoe maken we het zo transparant mogelijk?

Dat doe ik ook samen met Compliance. Dus er zijn een bepaalde punten waar we ons aan moeten houden. Vanuit wet- en regelgeving.

Daar heel de tijd bewust mee bezig zijn. Dat kost de meeste tijd.

[Jeroen Broekema]

Is de AFM dan een heel ander soort toezichthouder voor jou dan de DNB? Qua cultuur. Qua inhoud.

Qua wat dan ook?

[Tom Arends]

Ja dat denk ik wel. In de core zijn we beleggingsonderneming. Daar hebben we het meest contact mee.

Ik denk dat de AFM ook heel erg naar de klantkant kijkt. Van beleggingsdienstverlening. En de DNB staat wat dat betreft meer op afstand.

Ik zou zeggen dat het meer een technische toezichthouder is. Maar ook daar met enige regelmatige contact mee.

[Jeroen Broekema]

Enthousiast over toezichthouder? Gevaarlijke vraag. Maar ik ga hem wel stellen.

[Tom Arends]

Ja eigenlijk wel. Ik denk dat wij een goede open relatie hebben met onze toezichthouders. En dat we dat ook vanaf de start hebben gedaan.

Wij delen ook gewoon onze interne rapportages met hen. Zodat er ook nooit ruis kon ontstaan.

[Jeroen Broekema]

Dat zal niet iedereen doen denk ik.

[Tom Arends]

Dat weet ik niet.

[Jeroen Broekema]

Dat vul ik dan even in. Als je kijkt naar een andere toezichthouder. De overheid.

Of slash samenleving als geheel. Hoe kijken jullie daarnaar? Wat willen jullie uiteindelijk bereiken?

En daaraan gekoppeld. Ik kan me voorstellen dat men zegt altijd dat er weinig. Of te weinig.

Dat is heel erg subjectief. Maar te weinig wordt belegd door Nederlanders. Dus hoe kijk je naar die samenleving en de overheid op dit punt?

[Tom Arends]

Ik denk dat een van mijn motivaties om Peaks te starten is. Dat ik echt geloof dat meer mensen zouden moeten beleggen. Omdat ik zie dat het een heel goed middel is.

Om vermogen op te bouwen op de lange termijn. En daarmee is het ook voor de samenleving als geheel belangrijk. Je ziet natuurlijk ook die verantwoordelijkheid verschuiven.

Bij pensioenfondsen naar de deelnemers. Dus dat je daar meer over te weten komt. En dat begrijpt is belangrijk.

Tegelijkertijd op school leer je er helemaal niks over. Sterker nog bij de meeste studies daarna ook niet. Dus er is ook een enorm kennisgat.

En daarvoor vind ik het belangrijk dat wij producten aanbieden. Wat echt voor iedereen geschikt is. Wat een verantwoord product is.

En dat is ook voor de samenleving belangrijk. En daar valt denk ik nog wel het een en ander te doen. Want er zijn ook heel veel allerlei beleggingsoplossingen.

Die misschien wat minder goed zijn. Voor iedereen op straat. Omdat je daar heel actief moet handelen.

Of daartoe aangezet wordt. Waar het eigenlijk meer gaat om speculeren. Dan om langer termijn te beleggen.

[Jeroen Broekema]

Maar botst het wel eens. Want jullie zijn gewoon een commerciële instelling. Jullie zijn niet een stichting of zoiets.

Dus botst het wel eens dat je aan de ene kant is veel handelen. Misschien veel volume aanhouden. Bij jullie veel handelen toch ook wel weer gunstig.

Met het idee van dat je eigenlijk zo zuiver mogelijk product moet aanbieden.

[Tom Arends]

Bij ons is dat eigenlijk niet gunstig. Omdat wij vragen geen prijs voor transacties. Dus wij hebben liever dat mensen regelmatig inleg mogen opbouwen.

Dan verdienen we uiteindelijk meer geld op de lange termijn. Dus daar zijn we denk ik aligned met.

[Jeroen Broekema]

Die prikkel is al heel belangrijk. Zoals je zag in corona dat er heel veel gehandeld werd. We hebben heel veel handelshuizen.

Heel veel geld gedaan. Die prikkel heb je dus niet. Maar je hebt wel de prikkel van hoe meer volume hoe beter.

[Tom Arends]

Ja absoluut.

[Jeroen Broekema]

Maar dat botst dus nooit. Dat was eigenlijk de initiale vraag.

[Tom Arends]

Nee dat botst niet.

[Jeroen Broekema]

Als je nou wat ik net zei over de samenleving. Dat men zegt dat er te weinig belegd wordt. Dan gaat het natuurlijk ook over waarin je belegt.

Je zei eerder al in dit gesprek. Wij hebben dan duurzame fondsen. Duurzame ETF’s die we aanbieden.

Wat bedoel je dan met duurzaam?

[Tom Arends]

Wat ik met duurzaam bedoel. Zoals wij het hebben ingestoken. Het zijn niet alleen ETF’s.

Het zijn eigenlijk portefeuilles van ETF’s. Dus heel kort. Onze visie is dat als jij wil beleggen.

Dat je het beste je vermogen zo goed mogelijk kan spreiden over de hele wereld. Op de lange termijn groeit de wereld. Dat aardbolletje groeit.

En de waarde van jouw beleggingen groeien dan mee. Maar vervolgens. En dat hebben we ook helemaal aan het begin van Peaks gedaan.

Heel veel marktonderzoek gedaan. Er is toch ook wel een wens om je geld zo duurzaam mogelijk te beleggen. Zeker onder jonge mensen.

Daar hebben we vervolgens gekeken. Wat is er mogelijk? Je hebt dan de Fifty Shades of Green noem ik het maar.

Daar hebben we gekeken binnen. Met index beleggen. Wat is daar mogelijk?

Wat is de meest groene variant? Bij ons is dat SRI-investing. Wat zoveel betekent als dat je bepaalde slechte dingen uitsluit.

Maar daar bovenop ook nog eens een keer kijkt. Van elke secte. Wat zijn de top 25% meest duurzame bedrijven.

En daar wordt dan in belegd. En dat zijn wel beursgenoteerde bedrijven.

[Jeroen Broekema]

Ja precies. Ik ken die maatstaf. Maar dat is nog steeds wel.

We noemen wat in fossiel ook zit. Het is niet zo dat jullie daarin nog verder gaan. In die Fifty Shades of Green ga je niet naar Dark Green noem ik het maar.

[Tom Arends]

Nou toevallig. Je noemt fossiel. Maar de helft van onze ETF’s is dat uitgesloten.

En de andere helft belegt alleen aan bedrijven die maximaal 5% exposure hebben. Zoals het zo mooi heet. Aan fossiele bedrijven die in fossiele brandstoffen werkzaam zijn.

[Jeroen Broekema]

Zie je nou dat er veel behoefte is aan. Dat jullie veel van deze groene varianten aanbieden. Onder jullie klanten.

Of zeggen klanten uiteindelijk toch. Ja leuk maar secundair primairs rendement.

[Tom Arends]

Ik denk primair is inderdaad rendement. Het is met name vermogen opbouwen. Op een makkelijke manier.

Zodat je er niet veel tijd mee kwijt bent. En inderdaad ook rendement maakt. Dat is denk ik het primaire waarom mensen gaan beleggen.

En dat het duurzaam is en wel een hele belangrijke bijwaarde.

[Jeroen Broekema]

Heb ik nog twee, nee eigenlijk drie stakeholders over die ik langs wil gaan met je. De eerste is de eigenaar. Van wie is Peaks?

[Tom Arends]

Peaks is van mij en van twee investeerders. Dat zijn HaerlemCapital en Ritmeester.

[Jeroen Broekema]

Helder. En dat is ook de bedoeling dat dit de aandeelhouder structuur blijft. Of zeg je nou we hebben uiteindelijk ook alweer een fundingronde nodig.

[Tom Arends]

Ja uiteindelijk. Op dit moment hebben wij voldoende funding om bedrijven in schepen te maken. En daar zijn we ook heel dichtbij.

Alleen voor de toekomst zeg maar als je kijkt naar onze missie is dat we niet alleen in Nederland. Mensen willen helpen om vermogen op te bouwen en beleggen. Maar dat in heel Europa willen doen.

En uiteindelijk als je dat wil heb je daar meer vermogen voor nodig. Om ook die andere landen naar marketing te doen. En daarvoor zullen we meer funding willen aantrekken.

En dan is het ook voorzien dat er ook weer andere aandeelhouders bijkomen. Die daar ervaring mee hebben. En ook het kapitaal wat daarvoor nodig is.

[Jeroen Broekema]

Dat is wel goed voor de vc’s die luisteren. Dat ze weten dat ze eventueel op een zeker moment bij jou kunnen aankloppen. Maar het klinkt alsof dat je eerst winstgevend gaat worden.

[Tom Arends]

Ja ja kijk we hebben ja. Dat gaat eigenlijk dan over de hele reis van Peaks. Maar waar we nu staan is dat we gezegd hebben van oké we willen wel financieel gezond zijn.

Terug van de muur, een gezond groeimodel. En van daaruit verder.

[Jeroen Broekema]

Laatste stakeholder van mijn kant. En inderdaad we gaan het straks nog over die reis hebben. Ik ben even benieuwd naar competitors.

Van wie zie jij als competitors? Met of zonder naam. Maar in welke hoeken moeten we het zoeken?

[Tom Arends]

Ik denk dat ik als competitors zie zijn eigenlijk vergelijkbare proposities. Die proberen, noem maar even breed gespreid, indexbeleg op een toegankelijke manier beschikbaar te maken voor een groot publiek. Daarin zitten onder andere ook de grootbanken.

Maar ook nieuwere partijen zoals ons. In binnen en buitenland. Er is eigenlijk op ons terrein nog niet een Europese speler.

Bijvoorbeeld aan de brokerage kant, waar gehandeld wordt. Waar je wel ziet bijvoorbeeld Trade Republic, Scalable Capital, De Giro, een paar grote partijen zijn. In Europa zie je dat eigenlijk aan onze kant nog niet.

[Jeroen Broekema]

In Amerika denk ik wel. Is Robinhood, is dat een vergelijkbaar iets? Dat soort partijen of is dat heel iets anders?

[Tom Arends]

Dat is wel heel iets anders. Robinhood is eigenlijk meer zo’n broker. Maar je hebt bijvoorbeeld wel in Amerika partijen als Acorns.

Met meer dan 8 miljoen klanten. Heel vergelijkbaar met ons. Je hebt partijen als Wealthfront.

Die zitten wat in het hoger segment. Maar nog steeds heel toegankelijk. En Wealthsimple.

Dat lijkt meer op wat Peaks doet.

[Jeroen Broekema]

Wealthfront wilde ik net gaan noemen. Als andere gokje van lijkt het daar een beetje op. Maar dat is al gigantisch.

Ik heb nu niet de getallen paraat. Maar dat is enorm.

[Tom Arends]

Dat zijn hele grote partijen. Daar zie je ook nog wel onderscheidjes. Wealthfront is misschien een aantal klanten wel groot.

Maar zeker niet de grootste. Maar die zijn wel in staat om meer vermogende klanten aan te trekken. En die te bedienen via een online platform.

Een app. En je hebt bijvoorbeeld Acorns. Die enorme volumes klanten hebben.

Maar weer relatief kleinere klanten. Ik denk dat wij ergens daartussenin zitten. En ik zie in Europa daar ook nog een enorm terrein te ontginnen.

Want de meeste mensen in Europa beleggen nog niet. En hebben ook nog niet echt een propositie voor zich. Waarbij ze dat op een hele gemakkelijke manier kunnen doen.

[Jeroen Broekema]

Ik denk dat er ook nu trends zijn. Waaronder nu de nieuwe pensioenwet geven. Waardoor er nog meer druk komt om rendement zelf te gaan maken.

Jij noemt vermogen opbouwen. Ik zal dat gebruiken. Maar ik denk dat dat alleen maar toeneemt.

Dat je daar nog meer verantwoordelijkheid bij individuen komt te liggen. Er zijn nu meer dan een miljoen mensen in Nederland. Die niks meer opbouwen voor pensioen.

Behalve AOW.

[Tom Arends]

En dat is in Nederland nog best wel goed geregeld. Als je kijkt naar andere landen.

Mijn eerste baas zei ooit. Tom, het maakt niet uit welke kant je het land uit rijdt. Het pensioen is minder goed geregeld.

En je ziet nu ook vanuit de Europese Unie. Sinds kort zeg maar afgelopen half jaar. Vanuit de Europese Commissie.

Wordt ook heel erg gestuurd op. Hoe kunnen we beleggen toegankelijker maken in Europa.

[Jeroen Broekema]

Moet je als bank nou. Als groot bank in Nederland. Of in al die andere landen.

Waar je naartoe wil. Of Duitsland waar je al bent. Moet je nou je zorgen gaan maken.

Om een partij zoals jij. Denk je dat jullie uiteindelijk. Echt een competitor.

Grootschalige competitor kunnen worden. Voor die banken. Je bent het nu al.

Maar toch. Vanuit een raad van bestuurs-positie in de bank. Zou ik me nog niet heel erg zorgen maken.

Op dit moment.

[Tom Arends]

Over tijd zeker. Het is een beetje zo. Banken hebben over het algemeen.

Hele oude klanten. En met de tijd. Wordt die groep kleiner.

En ze zijn met heel veel moeite. Om jonge mensen aan te trekken. En jonge mensen zijn best wel kritisch.

Welke dienstverlening ze waar afnemen. En dat hoeft lang niet altijd bij een partij te zijn.

Tegenwoordig is het heel makkelijk. Om voor de verschillende financiële diensten. Die je afneemt.

Verschillende apps te downloaden. En gewoon dat uit te kiezen. Wat het beste bij je past.

En hoeft niet per se je huisbank te zijn. Dus beetje bij beetje.

Langzaam. Ja. Eten we toch aan de onderkant van die banken. En zullen ze met de tijd steeds meer last van ons gaan krijgen.

[Jeroen Broekema]

Want partner je ook met financiële instellingen?

[Tom Arends]

Nou op dit moment. Partneren wij. Zeg maar met leveranciers. Maar nog niet.

[Jeroen Broekema]

Wat bedoel je daarmee?

[Tom Arends]

Nou bijvoorbeeld. Wij bieden twee crypto etp’s aan. Exchange traded products.

Met die aanbiedingen. Hebben wij een partnership. Waarbij zij ons helpen.

Zeg maar. In de vorm van kennis. Voor onze klanten.

[Jeroen Broekema]

Oké. Maar het is niet zo. Dat je bijvoorbeeld.

Ik noem maar wat, jouw app, at je bijvoorbeeld, ook white label onder ABN AMRO kan hangen. Of Rabo. Of whatever. Dat doe je expres niet.

[Tom Arends]

Nee nog niet. Het zou wel kunnen. In de toekomst.

Dus die mogelijkheden zijn er zeker. We hebben een heel efficiënt platform.

Dus je hebt het. Dus dat is misschien een logische volgstap.

Of dat je zegt. Nou ons product. Ons platform.

Stellen we open voor adviseurs. Dat zij hun klanten. Daarmee kunnen bedienen.

En dat zijn allemaal. Allemaal vervolgstappen. Maar in eerste instantie.

Ja gaat toch een focus. Waar we nu staan. En we willen in eerste instantie.

Met onze B2C propositie. Verder groot maken.

[Jeroen Broekema]

Dus als je een beetje. Dat continuum. Van enabling fintech naar disruptive fintech. Zit je nog wel meer. Aan de disruptive kant. Op dit moment. Maar het kan ook toebewegen. Naar meer enabling.

Dat is een samenvatting.

[Tom Arends]

Zeker ja. En ik sluit ook niet uit. Uiteindelijk kun je ook. metdie banken kunnen ook partnerships ontstaan.

Want zij hebben wel. Nog steeds die uitdaging. Hoe gaan we die jongeren.

Doen we goed bedienen.

[Jeroen Broekema]

Ja en zij hebben. Wat jij niet hebt. Namelijk. De naam hoeven ze niet meer op te bouwen. Dus dat zijn universal brands. En veel mensen kennen Peaks, maar nog niet zoveel als ING, Rabobank, ABN AMRO.

Dan ben ik nieuwsgierig naar die journey van Peaks, als ondernemer ben ik daar nieuwsgierig naar, en als interviewer. Ik zei in het voorgesprek, dat jullie onderdeel waren van Rabobank, en toen zei je, nee dat is niet zo.

[Tom Arends]

Nee we zijn ooit gestart, ik werkte bij Rabobank, en ik wilde graag beleggen toegankelijker maken voor een bredere doelgroep. Daar was ik ook op dat moment mee bezig binnen de bank. Ik ontmoette Sijbrand, die had het idee voor Peaks, en er kwam nog een derde oprichter bij, Rutger die deed de IT kant. En we hadden heel snel het idee, hier ligt een gouden kans om iets heel moois te doen en maken. Voor mensen en consumenten en tegelijkertijd ook een heel mooi bedrijf neer te zetten. En dat gaat alleen vliegen als we dat niet binnen rabobank doen maar daarbuiten. Dus het moest een apart bedrijf zijn met eigen dynamiek en cultuur en focus. Dat hebben we gedaan. In eerste instantie is het wel gesponsord als project door Rabobank.

[Jeroen Broekema]

Toen was je nog in dienst?

[Tom Arends]

Ik was nog in dienst ja.

Vervolgens is in 2016 zelf, nu in het jaar en uiteindelijk in 2017 heeft Rabobank ook een investeringsfonds opgezet dat investeerde in fintechs en Peaks was daar de eerste kant.

[Jeroen Broekema]

Frontier ventures?

[Tom Arends]

Ja absoluut.

[Jeroen Broekema]

En toen heeft Rabobank, was dus eigenaar, of mede-eigenaar, dat zijn ze nu niet meer, bleek eerder uit de stakeholder-analyse die we maakten, ze zijn er een paar moment uitgegaan en ik zat even vanochtend in het FD, ik heb even jouw naam gegoogeld, dus dat zijn enorme bedragen die de Rabobank erin gepompt heeft toch?

[Tom Arends]

Dat klopt.

[Jeroen Broekema]

Heeft dat jullie enorm geholpen om dit op te bouwen, met andere woorden had je het ook zonder hen gekund?

[Tom Arends]

Nou ik denk dat we ongelooflijk veel voordeel van Rabobank hebben gehad, even los van de funding. Kijk die funding heeft ons zo’n staat gesteld om onze platform van de grond af aan op te bouwen en dat in eigen huis te doen. De meeste startups die hebben een goed idee knopen allerlei systemen aan elkaar en na verloop van tijd gaan ze het zelf bouwen en wij zijn vanaf de start zo begonnen, wat ons een enorme veel efficiëntie heeft gegeven, wat ook nodig was.

Het tweede is, Rabobank heeft even los van dat geld, hebben ze ons ook enorm geholpen aan de compliance kant, dus eigenlijk alle processen, alle beleid vanaf de basis goed op te zetten en daar hebben we tot de dag voordeel van, want dat staat als een huis en dat is gewoon een hele solide basis om vandaan te groeien.

[Jeroen Broekema]

En ik kan me voorstellen vanuit die toezichthouders die we eerder bespraken in het gesprek, dat het ook wel veel meer legitimacy geeft als die grote bank erachter zit, waarom is Rabobank er dan nu toch uit?

[Tom Arends]

Dat is een goede vraag, kijk Rabobank zelf, kijk, Peaks had altijd Europese ambities en we zijn ook naar Duitsland gegaan, daar zitten we nog steeds en bij Rabobank is op een gegeven moment een bestuurzaamde wijziging in plaats gevonden en is men van strategie veranderd en gaat focussen op de Nederlandse markt. Dus we verenigen ons in Duitsland, bijvoorbeeld, Duitsland, in België, België, in Ierland, etc. Dat is allemaal gesloten, men is gaan focussen op de thuismarkt en ook op het eigen merk en Peaks paste niet meer in die strategie.

[Jeroen Broekema]

Ben je bezorgd geweest op dat moment, was dat een zware periode? Ik kan me voorstellen als zo’n hoofdsponsor, om het even zo te noemen, afvalt dat dat enorm veel teweeg brengt of was het een blessing in disguise?

[Tom Arends]

Op dat moment was het een hele grote zorg, ik denk ook een moeilijke periode voor Peaks, want je raakt je grootste geldschieter kwijt, ook een groot aandeelhouder.

[Jeroen Broekema]

En reputatie, dat komt toch in de krant?

[Tom Arends]

Dat ook, maar daar hebben we minder zorg over gemaakt, het is meer van oké je hebt een heel mooi bedrijf gebouwd, je wilt dat voortzetten, op dat moment waren wij nog niet winstgevend, dus je hebt nieuwe investeerders nodig en dan zit je gewoon in een moeilijke situatie als bedrijf en dat voelt ook een beetje onterecht, maar goed dan moet je wel mee dealen en nieuwe investeerders gaan zoeken en dat was wel een hele spannende tijd. Uiteindelijk is dat ook goed gekomen, met heel veel inspanning, maar goed, dat was denk ik wel de struggle van Peaks die periode.

[Jeroen Broekema]

Ben je achteraf blij dat ze eruit zijn? Even los van, ik wil niet de Rabobank blamen hier, maar meer van de grootbank die er in zit, heeft wel heel veel voordelen, maar ik kan me ook voorstellen dat dingen trager gaan, omdat jij het nu niet eentje tussen aanstekers met twee VC’s doet.

[Tom Arends]

Ja, ik denk dat Rabobank het op zich wel goed kan managen van een afstand, dus dat is echt een investeringsfonds opgezet. Ik denk, ja uiteindelijk, ik had het ook wel mooi gewonnen als Rabobank misschien nog wel aanhouden was gebleven, maar bijvoorbeeld kleiner. Ik denk wat de nieuwe investeerders brengen, is veel meer ook heel goed kijken naar de bottom line, naar de financiële resultaten, hoe zorgen ervoor dat het een gezond bissenmodel is, waar je kan groeien en dat ze daar enorm bij geholpen hebben.

[Jeroen Broekema]

Ja, want het is een stuk zuiniger bedrijf geworden, kan me zo voorstellen, dan toen er miljoenen in gingen.

[Tom Arends]

Ja, uiteindelijk leer je ook door de tijd. Ik denk dat wij, ook toen Rabobank aan boord was, we zijn eigenlijk groots gestart met heel veel marketing te doen, dat ik daar ook al snel realiseerde van ja, op deze manier, dat is niet duurzaam. Ze hebben ook heel hard gewerkt om de acquisitiekosten naar beneden te krijgen, dat is ook ongelooflijk goed gelukt.

Maar later kwam ook weer eigenlijk bij onszelf ook een bot van ja, het is niet alleen zomaar die acquisitiekosten naar beneden krijgen, je moet ook kijken, oké, wat is de terugverdiendheid op een klant, de inkomsten per klant die moeten omhoog. Die beweging hadden we al ingezet, toen het hele spel ging spelen, dat Rabobank wilde uitstappen en nieuwe investeerders aan boord kwamen.

[Jeroen Broekema]

Ja, kan je stellen dat jij meer ondernemer bent geworden nog, door deze op afstand plaats, nou ja, dat het feit dat Rabo eruit gegaan is?

[Tom Arends]

Nou, ik denk wel dat moment, want ik heb zelf de investeerders gezocht, die periode heb ik ongelooflijk veel van geleerd en moet je ook echt ondernemend zijn om het voor mekaar te krijgen, want het was een hele korte tijd, een enorme transitie, want het is niet alleen dat een andere partij de aandelen overneemt, nee, ook de Nederlandse bank kijkt mee, moet die partij goedkeuren, het is echt een heel traject en daar heb ik wel heel veel van geleerd in die periode. We hebben ook het team helaas ook een stuk moeten reduceren, maar uiteindelijk geeft dat, uiteindelijk als ik dan terugkijk, heeft het wel een hele mooie nieuwe start betekend voor Peaks en dat je lean in in mean begint en eigenlijk elke stap die je neemt, met alles wat je geleerd hebt neem je veel bewuster.

Dus ik denk dat we nu in de basis nog een veel beter bedrijf zijn dan toen.

[Jeroen Broekema]

Heb je ooit gedacht van dit gaat gewoon helemaal failliet, dit is het einde van het verhaal?

[Tom Arends]

Nou, failliet nooit en eigenlijk heb ik überhaupt dat nooit gedacht. Ik zeg altijd op het moment dat ik denk dat ik dat ding dat in mijn hoofd zou hebben, dan zou ik moeten stoppen, maar ik heb dat nooit gehad.

[Jeroen Broekema]

Je noemt al eigenlijk al direct slash indirect een aantal lessen uit die hele periode. Kan je nog eens een beetje opsommen wat nou jouw toplessen zijn voor andere fintech ondernemers of wie dan ook die er luistert?

[Tom Arends]

Ik denk dat het gewoon heel goed is als je je bedrijf bouwt. Je bouwt een product wat je heel goed vindt, vervolgens moet je het aan een man brengen. Ik denk dat wij zelf te snel zijn gaan schalen.

Dus dat je in het begin met marketing doen, maar misschien moet je eerst de eerste twee maanden gebruiken om de hele funnel te optimaliseren. Dus je onboardingsproces, je marketingstrategieën voordat je eigenlijk gaat opschalen. Dat hebben wij achteraf geleerd, daar hebben we wel goed recht gekregen en vervolgens zijn wij internationaal gaan schalen.

Toen dachten we, nou die acquisitievunnel hebben we helemaal op orde. Maar ook daar hadden we denk ik, daar hebben we ook te snel gegaan. Dan hadden we eigenlijk in eerste instantie nog meer ook naar het verdienmodel moeten kijken.

Dat leer je dan ook door de tijd heen. Is dat je gewoon kijkt van, oké je hebt een heel goed groeimodel nodig. Dus in de zin van terugverdiend tijd per klant, waarschijnlijk opbrengsten per klant en dat helemaal modelleren met de juiste acquisitie kanalen.

Als je dat helemaal draaien hebt, plus een product wat klanten fantastisch vinden, dan is eigenlijk het moment om dat verder te gaan schalen.

[Voice-over]

Je luistert naar Leaders in Finance met Jeroen Broekema.

[Jeroen Broekema]

Jouw persoonlijke les als Founders CEO? Nou dat zijn ze. Maar wat noemen ze je voor je zin?

Want hoe lang ben je nu bezig precies?

[Tom Arends]

We zijn in 2015 bij elkaar gekomen.

[Jeroen Broekema]

Dus een jaar of bijna tien jaar jubileum komt volgend jaar eraan of zoiets.

Wat is jouw persoonlijk? Je zegt nou dat ik echt wel, op misschien een harde manier, maar ik heb het wel moeten leren en dat is me nu wel, daar heb ik nu veel aan.

[Tom Arends]

Als ik erover nadenk, het zijn eigenlijk heel veel lessen geweest. Ik denk als ik zelf denk dat is niet een les, maar waar ik wel heel veel aan heb gehad, is echt doorzetten. Altijd doorzetten.

Nooit opgeven. Maakt niet uit hoe moeilijk het probleem is, je kan het overwinnen. Ik denk als je dat geloof hebt, kom je heel ver.

Lessen denk ik die ik achteraf heb geleerd, is dat je gewoon zo snel als mogelijk moet ingrijpen. Op het moment dat je denkt van dit is niet helemaal goed.

[Jeroen Broekema]

Niet wachten. Nooit wachten. Dus je gut feeling volgen en dan, of misschien rationeel onderbouwen, maar in ieder geval niet denken het lost zichzelf wel op.

[Tom Arends]

Nee, of met de tijd lossen, nee. Gewoon gelijk aanpakken. En hoe eerder je het doet, hoe beter het is.

Bijvoorbeeld ook met mensen als het niet werkt. Je kunt het beter direct zeggen, dat is eigenlijk wederzijds eerlijker. Dat is denk ik een les die ik geleerd heb.

En ook door de tijd heen. Ik denk ook met aannemen van mensen. Zeggen we als higher slow, fire fast.

Maar ook dat daadwerkelijk toepassen.

[Jeroen Broekema]

Ja, mooi hoe je dat dus doorzet. Snel actie en ook gewoon neem de tijd voor die mensen aannemen. Maar als het dan niet werkt, stop er dan ook mee.

Wat ik verder nog nieuwsgierig naar ben is, jij hebt eigenlijk een bedrijf door allerlei fases heen zien gaan. Welke fase zit je nu eigenlijk? Want je zou kunnen zeggen, een soort scaling fase of niet?

[Tom Arends]

Absoluut. We zijn eigenlijk begonnen als een soort one feature company. Dat hebben we geschaald.

We hebben ons eigen plafond bereikt. Toen zijn we het product gaan verbreden. Dus dat je rente rekening, pensioen, kinderrekening, meerdere manieren van beleggen.

Al die dingen hebben we gedaan. We hebben ook geherpositioneerd. Dus het bedrijf serieus neergezet.

Ook om andere doelgroepen aan te spreken. Daar hebben we ons de afgelopen twee jaar op gericht. Nu zien we dat het echt zijn vruchten afwerpt.

Dit jaar zijn de inleggers al vier keer zo hoog per maand als vorig jaar. Nu we dat eigenlijk bereikt hebben en ook bijna financieel zijn, komt nu de volgende fase aan. Alle vinkjes staan op groen.

We gaan nu weer investeren in het merk en in de volgende fase van groei. Want we merken zelf al, van nature, dat de groei weer aantrekt. Dus daar zijn we nu hard mee bezig.

[Jeroen Broekema]

Als het nog even iets breder trekt, dan tegen het einde komen we nog even terug naar Peaks. Als je naar de bredere markt kijkt, wat zijn dan, kan je dan eens wat trends met ons delen? Of uitdagingen die jouw sector heeft?

En de sector is dan wel redelijk breed natuurlijk, maar toch?

[Tom Arends]

Ik denk dat de sector op zich goed gaat. De uitdagingen zitten voor bedrijven zoals die van Peaks, zoals ik zie in het buitenland, veel redden het niet. Dus uiteindelijk om snel genoeg, voldoende klanten te weten te vinden met voldoende vermogen.

De marge is dun. Om dat goed voor elkaar te krijgen, op een hele efficiënte manier. Ik denk dat een van de uitdagingen, eigenlijk meer de kansen die ik zie, is dat er gewoon nog heel veel meer mogelijk gaat worden met alle data die er is.

Dat is een van de lessen die ik geleerd heb, waar mensen Peaks zo fijn vinden, is dat alles automatisch gaat. Wij spreken, je kiest je inlegopties, je leeft je leven, je geeft je geld uit, automatisch wordt het geld opzij gezet en het wordt wereldwijd belegd voor de verschillende doelen die je hebt. Of het nou je pensioen is of je je wereldreis.

Dat vinden mensen heel fijn. Alleen dat zou je nog veel verder en veel slimmer kunnen doortrekken.

[Jeroen Broekema]

Een voorbeeld daarvan, ja.

[Tom Arends]

Dingen waar wij nu mee bezig zijn, bijvoorbeeld dat je zegt van oké, mensen verdienen hun salaris. Dat je automatisch percentage van het salaris begin van de maand opzij zet en dat verdeelt over jou verschillende potjes. 20% naar dit, 30% naar dat, 40% naar dat.

En als je het op die manier instelt en op het moment dat je geld uitgeeft, dat je automatisch geld opzij zet of wanneer je geld terugkrijgt van vrienden of van de belastingdienst, dat het eigenlijk allemaal automatisch, dat je het geld opzij zet en eigenlijk vermogen aan het opbouwen bent. En voor de rest volledig in controle bent. En daarvoor heb je heel veel data nodig.

Ja, dat biedt heel veel kans om het voor mensen veel makkelijker te maken. Om die stap A te maken om te gaan beleggen. En B ook serieus op te bouwen.

[Jeroen Broekema]

Waar gaat de piek over vijf jaar ongeveer zijn? Zijn we dan in heel veel andere landen? Zijn we veel groter?

Zijn we veel winstgevender? Of juist niet? Wordt er alleen maar geschaald en flink geïnvesteerd en verliezen gemaakt, maar wel opgeschaald?

[Tom Arends]

Nou, over een aantal jaar, ik denk al veel sneller, dan spiek je inderdaad de meerdere landen beschikbaar.

[Jeroen Broekema]

In welk land denk je aan Duitsland?

[Tom Arends]

We denken op dit moment aan België, Frankrijk en Spanje.

Frankrijk en Spanje hebben we in het verleden ook getest. Dus die liggen heel erg voor de hand. We weten ook met Duitsland hoe het werkt om in andere landen actief te zijn.

Dus dat is A, want dat is heel erg in lijn met onze missie om zoveel mogelijk mensen te helpen.

[Jeroen Broekema]

En dat doe je vanuit hier dan? Of heb je Duitsland ook mensen op de grond?

[Tom Arends]

Nee, op dit moment doen we alles vanuit Nederland. Dus dat is één.

Twee, eigenlijk een beetje in lijn met wat ik net vertelde, product verder ontwikkelen. En drie, in termen van winstgevendheid, ik hoop dat we zoveel mogelijk van de winst kunnen herinvesteren. Om zoveel mogelijk mensen te kunnen bereiken.

Voor de rest, de ambitie is niet om een heel groot bedrijf te bouwen in termen van mensen. We hebben altijd meer het idee in het hoofd, als je kijkt naar WhatsApp, een enorm succesvol product. Maar die hadden geen gigantisch team.

Dus ergens is het ook wel heel erg mooi als je gewoon iets bouwt met elkaar wat extreem schaalbaar is.

[Jeroen Broekema]

Je hebt wel voorbeelden. Ik heb eerder hier Meesman te gast gehad. Ik geloof het ook al meer dan een miljard.

Don’t quote me, ik weet het niet. Maar het zijn toch al hele grote bedragen aan het worden. Misschien niet zo groot als de banken, maar toch nog even naar die banken terug naar de toekomst.

Want kan Peaks, een bedrijf als Peaks of competitors van jou, kan het nou echt zo groot worden dat het veel groter wordt als het gaat op dit onderdeel van wat banken aanbieden, namelijk vermogen opbouwen? Kan het nou veel groter worden dan wat de banken doen? Verwacht jij?

[Tom Arends]

Uiteindelijk op termijn wel. Ik zag toevallig afgelopen weekend een staartje van Charles Schwab uit de Verenigde Staten. Daar zag je eigenlijk de eerste zes jaar hoe vermogen was groeit.

De zes jaar erop en de zes jaar daarop. Je ziet eigenlijk gewoon dat rente op rente effect werkt bij beleggen ook heel erg. Als je heel veel jonge mensen hebt die elke week, elke maand geld inleggen en je krijgt rente op rente effect en je trekt dat tien jaar door, dan wordt het vanzelf heel erg groot.

En daar uiteindelijk gaan we die banken tegenkomen. Terzij zij iets vinden waardoor ze opeens ook al die jonge mensen aan zich weten te binden.

[Jeroen Broekema]

En jij ziet jezelf dit ook nog wel de komende vijf tot tien jaar doen?

[Tom Arends]

Ja, zeker.

[Jeroen Broekema]

Mooi. Tot slot, voordat ik je ga bedanken. Heb jij nog iets waarvan je zegt, Jeroen je hebt veel gevraagd, maar toch jammer dat we het daar niet over gehad hebben, want dat zou ik nog wel graag willen inbrengen.

Dan is dit een goed moment daarvoor.

[Tom Arends]

Je hebt heel veel gevraagd. Daar moet ik heel even over nadenken. Ik denk dat je, volgens mij, heb je het heel mooi gedaan.

[Jeroen Broekema]

Dan wil ik je heel hartelijk bedanken Tom, de oprichter en CEO van Peaks, dat je mij dit allemaal hebt willen delen. Ik heb hier allemaal aantekeningen voor mijn neus. Ik heb overal krulletjes gezet, dus volgens mij heb ik in ieder geval alles wat ik wilde vragen, kunnen vragen.

Ik wijs er nu naar, hier ergens op de tafel ligt nog een klein bedankje voor jou, omdat ik het heel erg leuk vond dat je dit hebt willen doen. En ik blijf Peaks volgen de komende tijd. En ik ben erg benieuwd, wellicht checken we nog wel eens een keer in over een aantal jaar.

Dankjewel voor je tijd. Dankjewel.

[Voice-over]

Dit was Leaders in Finance. We hopen dat je deze aflevering met veel plezier hebt beluisterd. We stellen je feedback erg op prijs.

Wat houd je bezig en over wie wil je meer horen? Laat het weten via een Apple of Google Review. Dat kan ook via de sociale mediakanalen of direct via een e-mail.

We kunnen het enorm waarderen als je dat doet. Tot slot danken we onze partners voor hun steun. Dat zijn EYMeDirectRiskQuestKayak en Roland Berger. 

Tot de volgende Leaders in Finance en bedankt voor het luisteren.

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten