Extra aflevering: Toon Peek (transcriptie)

Toon Peek te gast bij de Leaders in Finance Podcast

Voice-over: Dit is Leaders in Finance, een podcast waarin we op zoek gaan naar de mens achter het succes. We praten met leiders van nu en later over hun drijfveren, carrière en privéleven. Waarom? Omdat er meer gesproken moet worden in de financiële sector. Onze gast deze extra aflevering is oprichter en CEO van een bedrijf dat inspringt op de snel veranderende financiële en economische situatie. Door wijzigingen in het pensioenstelsel, een krappe woningmarkt en hoge inflatie is er steeds meer behoefte aan financieel advies en begeleiding. Maar waarom zouden juist werkgevers in die begeleiding willen investeren?

Toon: Het wordt steeds belangrijker om als werkgever te laten zien dat je zorg draagt voor je medewerkers. Dus om talent aan te kunnen trekken, maar ook om talent vast te kunnen houden. We zien de opkomst van de sportschool via het werk, mentale support. Het is in ieder geval onze visie dat financiële begeleiding en educatie via de werkvloer een volgende grote pijler wordt.

Voice-over: Hij groeide op in Hilversum en wist al jong dat ondernemerschap zijn roeping was. Hoe ontstond die drijf precies en wat inspireerde hem om een eigen bedrijf te starten?

Toon: Ik was als kind altijd heel erg bezig met allerlei side hustles om wat geld te verdienen. Een soort bedrijfje wat ik ben gestart om Teak Sets bij huizen schoon te maken na de winter, zodat ze er weer brandschoon uit zouden zien. Dat werkte bijzonder goed.

Voice-over: Veel mensen in de financiële sector dromen van het starten van een eigen onderneming. Maar waar begin je?

Toon: Ondernemen moet altijd beginnen met een probleem. Ik denk een hele hoop aspirerende ondernemers die beginnen met een oplossing en proberen daar een probleem bij te vinden. Kijk eerst eens binnen je eigen sector, in het eigen domein waar je werkt: wat zijn nou problemen die ik tegenkom? Om te kijken of je daar een goede oplossing bij kan verzinnen.

Voice-over: Onze gast is Toon Peek, oprichter en CEO van Equip. Je host is Jeroen Broekema.

Jeroen: Welkom bij een nieuwe aflevering van Leaders in Finance. Deze week een extra aflevering met Toon Peek, de CEO en co-founder van Equip. Welkom Toon.

Toon: Dankjewel Jeroen. 

Jeroen: Leuk dat je er bent en ik ga zometeen allerlei vragen aan je stellen. Daar heb ik heel erg veel zin in. Maar eerst wil ik mijn partners van de podcast hartelijk bedanken. Dat zijn EYMeDirect, Zanders, Kayak, en Roland Berger. Zonder hen geen podcast, dus heel fijn dat jullie partner zijn van Leaders in Finance, en bijna allemaal vanaf het begin. Over naar jou Toon, ik zei al CEO en co-founder van Equip. Laten we die twee dingen eens even uit elkaar trekken. Jouw naam en de naam van jouw bedrijf. Laten we beginnen bij jou. Wie ben jij en wat is jouw achtergrond?

Toon: Ja, dankjewel Jeroen. Mijn naam is Toon Peek. Ik ben, zoals je zei, de oprichter en CEO van Equip. En Equip is een platform dat financieel advies via werkgevers beschikbaar maakt voor hun medewerkers. Het is een bedrijf dat ik, samen met mijn medeoprichters, 2,5 jaar geleden ben gestart na een lange carrière in de financiële sector.

Jeroen: Eerst nog even over jou, voordat we ook nog verder gaan hebben over jouw hele loopbaan. Maar waar ben je opgegroeid? Waar kom je vandaan?

Toon: Ik ben opgegroeid in Hilversum. Ik ben  de oudste in een gezin van vijf kinderen. Heb daar op het gemeentelijk gymnasium op school gezeten en had daar al erg veel interesse in economie, in ondernemerschap. Ik was als kind altijd heel erg bezig met allerlei side hustles om wat geld te verdienen. Denk aan een soort bedrijfje wat ik ben gestart om Teak Sets bij huizen schoon te maken na de winter zodat ze er weer brandschoon uit zouden zien.

Jeroen: Je zou het maar bedenken.

Toon: En dat werkte bijzonder goed. Want na zo’n winter zaten allerlei algen en mos op alle TX-sets. Dus zo werd er wat bijverdiend.  En ben dan ook uiteindelijk in Amsterdam economie en finance gaan studeren. Maar had daar wel altijd de ambitie en de droom om uiteindelijk ondernemer te worden. Dat zag ik als mijn carrièrepad. Ik realiseerde me echter wel aan het einde van mijn studie dat ik wel een business ervaring miste. En ik moet ook zeggen dat ik redelijk was uitgekeken op Amsterdam waar ik studeerde. Dus ik ben toen in eerste instantie bij een grote bank gaan werken in Londen. Ik dacht dat ik dat een paar jaar zou doen en dan heb ik vast mijn business idee en dan ga ik mijn eigen bedrijf starten. Uiteindelijk heb ik acht jaar bij J.P. Morgan gewerkt. Drie jaar in Londen, vier jaar in New York. En ik zat daar in de divisie die financiële instellingen advies gaf op het vlak van corporate finance en heb daarbij eigenlijk van heel dichtbij gezien wat de trends en ontwikkelingen zijn binnen de wealth management vermogensbeheer sector. En daar heb ik uiteindelijk ook het business idee voor Equip gevonden. 

Jeroen: Daar komen we straks op. Hoe kwam je aan die allereerste baan in Londen? 

Toon: Ik studeerde toen finance en daar wordt door de grote Amerikaanse en Londense banken enorm gerecruiteerd. Ook in de Nederlandse studentensteden. Dus heb toen op een gegeven moment aan een dag meegedaan waarin allerlei workshops werden aangeboden door J.P. Morgan, Morgan Stanley, Goldman Sachs. Uiteindelijk werd ik daar uitgepikt om een stage te doen in een kantoor in Londen. En uiteindelijk heb ik die stage goed voltooid en werd mij een baan aangeboden.

Jeroen: Wat vond je het allermooiste als bankier in New York en in Londen? En wat vond je eigenlijk het minst leuk aan je werk?

Toon: Wat ik het meest interessant vond was dat je eigenlijk als een vrij jong pikkie van 23 jaar opeens betrokken bent bij enorm grote transacties die bedrijven met elkaar doen. Grote fusies, grote beursgangen en echt een kijkje in de keuken krijgt hoe senior management bepaalde beslissingen neemt. Dan voelde je je heel erg belangrijk door dat van dichtbij te zien. En dat vond ik heel erg interessant. Ik heb daar ook heel erg veel geleerd over het vak van Corporate Finance, wat mij zeker mijn rol nu, waarin er ook een bedrijf wordt gerund, waar ik zeker van profiteer. En daarnaast, dat heeft wat minder met het werk zelf te maken, maar een stad als Londen, maar ook zeker New York, heeft zoveel energie en zoveel verschillende culturen daar. Er wordt net wat harder gewerkt. Je heerst net wat meer een work hard, play hard mentaliteit. Ja, daar ging ik heel erg goed op in die periode. Wat me wat minder trok, dat kwam ook wel gedurende de jaren, was toch wel op een gegeven moment het gevoel hebben van echt aan de zijlijn staan. Gaven heel veel adviezen. En in het begin, zoals ik zei, was het heel mooi dat je die van de zijlijn kan zien, maar op een gegeven moment wil je niet meer aan de zijlijn staan en wil je zelf die beslissingen gaan maken. Vond ik het jammer dat na een meeting het pitchboek of de presentatie werd achtergelaten en vervolgens de heren en dames van het management daar de beslissing zelf gingen gaan maken en daar niet meer bij betrokken waren. Dus dat ging me op een moment een beetje wringen en was ook wel een van de redenen waarom ik uiteindelijk echt wat voor mezelf ben begonnen.

Jeroen: Ja, want ik neem aan dat je je gedachten daarover, over dat voor jezelf beginnen, al aan het vormen was toen je nog bij de bank werkte. Klopt. En hoe gaat dat dan? Ga je gewoon googlen wat er allemaal is, of had je al een idee of werd je door iemand getriggerd? Overigens, je co-founder komt, geloof ik, ook daarvandaan. Dus hoe is dat precies gegaan?

Toon: Ja, nou, zoals ik zei, ik werkte voor partijen in de financiële sector. Dat waren mijn klanten, waaronder ook J.P. Morgan. Dus J.P. Morgan, de bank zelf waar ik voor werkte. Wij gaven ook eigenlijk ons eigen bedrijf adviezen op wat strategische zaken. En ik zag en ik zie nog steeds dat er binnen de financiële sector gewoon nog een hele hoop gedaan moet worden om dat veel toegankelijker en efficiënter te maken. En met name het inzicht dat je ziet dat echt de persoonlijke touch van het geven van financieel advies, iets wat vroeger in de bankkantoor op de hoek van de straat werd gedaan, dat die de afgelopen jaren volledig is uitgesneden en dat die alleen maar bereikbaar is voor de 1% rijkste mensen, 1% mensen met het meeste geld. En dat de overige 99% toch achter appjes wordt gezet en achter content wordt gezet om het maar zelf uit te zoeken. Een hele bewuste strategie binnen de financiële sector, maar die is toch niet effectief. En dat zag ik eigenlijk van heel dichtbij. Ja, dat triggerde me wel, ook met die ondernemende ambitie en droom die ik had, om meteen na te denken over wat mogelijke oplossingen hiervoor zijn. Want dit is wel een probleem wat nog opgelost moet worden.

Jeroen: Was het nou een van de vele businessmodellen die je in je hoofd had of was het al meteen duidelijk dit gaat hem worden?

Toon: Dit thema van een stuk financiële geletterdheid, educatie, advies bereikbaar maken voor een veel grotere groep mensen, dat was altijd wel een kernpunt.

Jeroen: Heb je ook weleens gedacht: ik ga dit gewoon doen onder J.P. Morgan, ik ga een business case indienen intern. Misschien kan ik nog een mini aandeel krijgen, maar ik zet het gewoon op onder de vlag van de bank, een van de grootste banken of de grootste bank ter wereld geloof ik.

Toon: Ja, nou ik heb weleens overwogen om misschien binnen het corporate strategy team van J.P. Morgan wat te gaan doen. Die echt direct bezig is met de strategie van de bank omdat je dan ook iets meer in de driverseat zit en wat minder de adviseur bent. Maar uiteindelijk was dat misschien maar een halve stap geweest.

Jeroen: En je co-founder, want op een bepaald moment ga je het blijkbaar bespreken met mensen en dat bleek dus een collega te zijn of was het ook al een vriend?

Toon: Ja, ook een vriend. We zijn tegelijkertijd bij J.P. Morgan begonnen in Londen dus. En Jan Klinkhamer, zijn naam. Ik kende Jan eigenlijk nog niet. We kwamen vrij letterlijk aan met dezelfde boot in Engeland met onze spullen om te verhuizen. En we waren op zoek naar een huis en zijn uiteindelijk zelf met z’n tweeën zijn we een huis gaan vinden. We zijn uiteindelijk flatmates geworden in Londen. Dus gedurende die drie jaar zo wel een band opgebouwd. Uiteindelijk ben ik toen naar New York verhuisd. Zijn onze wegen daar gescheiden, maar altijd goed contact gehouden. En ook bij Jan was die passie, die ambitie om ooit zelf te gaan ondernemen. En toen we weer contact met elkaar zochten op een gegeven moment. Toen merkte ik ook dat er wel op dit thema, wat we nu met Equip doen, dat daar ook wel common ground was.

Jeroen: En dan heb je elkaar wel goed leren kennen als je samen hebt gewoond, om maar even zo te zeggen. Zeker. Heb je elkaar wel in veel verschillende momenten van het leven gezien waarschijnlijk. Ik ben er ook wel nieuwsgierig naar, als je dan zoiets begint, dan ga je natuurlijk kijken of er al wat op dit gebied is? Waren er dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten voorbeelden waarvan je dacht, daar kunnen we inspiratie aan ontlenen?

Toon: Ja, zeker. Kijk, uiteindelijk is het probleem dat we willen oplossen er een van het individu. Die heeft geen toegang tot financieel advies. Want nogmaals, dat is alleen bereikbaar voor mensen met heel veel geld. In eerste instantie hebben we met Equip ook gekeken naar de mogelijkheid om een direct-to-consumeroplossing te lanceren, waarin we onze dienstverlening direct aan het individu kunnen brengen. Maar we kwamen er snel achter dat dat een vrij lastig businessmodel is. Ook omdat je te maken hebt met hele hoge customer acquisition costs en competitie van allerlei verschillende spelers in de financiële markt. Daarom werken we nu met een model waarin we via werkgevers financieel advies beschikbaar maken. De werkgever betaalt voor de dienst, de medewerker maakt er gebruik van. In Amerika is dat thema van financial well-being, zoals het daar wordt genoemd, al een veel groter onderwerp waar werkgevers zich actief mee bezighouden. Ongeveer 65% van de Fortune 100-bedrijven biedt hun medewerkers ondersteuning op dit vlak. We hebben daar dus zeker inspiratie opgedaan direct on the ground in Amerika, iets wat we nu ook toepassen bij het uitrollen van zoiets in Europa.

Jeroen: Ja, want is die klantenbase daar heel anders dan in Europa of in Nederland? Met andere woorden, in de VS zie je natuurlijk dat heel veel dingen worden opgelost door het bedrijfsleven, omdat de overheid toch een heel andere rol speelt dan bijvoorbeeld in Nederland. Is dat heel anders voor jouw gevoel of zeg je nee, dat is wel voor het grootste deel hetzelfde?

Toon: Nou, er zijn natuurlijk hele duidelijke verschillen in samenleving en sociale zekerheid tussen Amerika en Europa. Allereerst is er een veel grotere wealth gap in de Verenigde Staten, waarin de rijken veel rijker zijn en de armen veel armer. Waardoor er dus ook een veel grotere groep mensen is die echt financiële problemen heeft. Grote schulden, moeite om rond te komen. Daarnaast staat Europa, en zeker Nederland, erom bekend dat sociale zekerheid hier allemaal heel goed georganiseerd is, terwijl dat in Amerika een stuk slechter is geregeld. Dus als je het zo bekijkt, is er een grotere rol weggelegd voor Amerikaanse werkgevers om daar proactief iets mee te doen. Ik denk wel dat je, als je kijkt en even een helikopterview neemt op de trends in Europa, ziet dat er toch een verrechtsing is binnen het politieke landschap en dat er veel meer wordt gestuurd op een stuk zelfredzaamheid: zelf keuzes maken, zelf verantwoordelijk zijn voor je lot. En dat oplopende staatsschulden er ook voor gaan zorgen dat overheden niet blijvend geld kunnen pompen in sociale zekerheid. Dus wat dat betreft loopt Europa wat achter op die trend, zou ik willen zeggen, van meer zelfredzaamheid en dat bedrijven daar misschien op moeten inspringen, maar wel een trend die ik op de langere termijn zie dat Europa Amerika volgt.

Jeroen: Wil je zo meteen vragen naar wat je allemaal verstaat onder advisering, financieel advies? Maar eerst nog even terug naar dat begin. Wat was nou het moment dat het bedrijf van start is gegaan? Heb je dat helemaal zelf opgericht of hebben jullie meteen extern geld erbij gehaald? Hoe is Equip gestart?

Toon: Ja, goeie vraag. Nou, het begon allemaal nog in onze tijd bij J.P. Morgan. Ik praat over ons, want Jan en ik waren toen al druk in overleg hierover. Dus het waren avond- en weekenduren om hierover te praten, ook met wat externen om feedback te krijgen en ook om eerst toch nog wat extra overtuiging op te doen voordat we onze resignation zouden indienen bij J.P. Morgan. Dat gebeurde uiteindelijk omdat we dat vertrouwen enorm hadden opgebouwd. Hoe we toen van start zijn gegaan, is dat we met z’n tweeën hebben deelgenomen aan een accelerator programma van Antler. Dat is een wereldwijd venture capital fonds waar een accelerator programma aan vastzit. Het is een programma van tien weken waarin je eigenlijk wordt klaargestoomd om een business op te bouwen. En als je dat naar tevredenheid doet van Antler, dan krijg je ook een investering van hen. Dus we hebben gedurende die tien weken hard gewerkt om wat eerste pilot-LOI’s (Letters of Intent) te krijgen van bedrijven die met ons samen zouden willen werken, en een eerste roadmap te maken van hoe we dat product de komende zes tot twaalf maanden zouden uitbouwen, hoeveel geld we daarvoor nodig hadden. En uiteindelijk hebben we die investering gekregen. Het was een relatief klein bedrag, maar het hielp enorm in eerste instantie om wat freelancers aan te nemen om met ons te gaan werken. Maar Antler gaf, en geeft nog steeds, ook een hele hoop extra support, zoals introducties, netwerk, werkruimte, noem maar op. Plus gewoon wat validatie naar buiten toe van: hé, dit is wat, er is een wereldwijde partij die in ons gelooft.

Jeroen: Dan zit je daar in eerste instantie met z’n tweeën, en al snel een paar freelancers erbij. Dan ben je dus ondernemer. Hoe anders is dat? Hoe anders voelt dat? Jij bent er wel langzaam ingegaan, maar op een bepaald moment is het wel echt zo. Dat salaris, gok ik, dat bij J.P. Morgan binnenkwam, komt op die manier niet meer binnen. Hoe voelt dat om dan opeens echt ondernemer te zijn?

Toon: Ja, dat was toch wel een grote stap. Bij J.P. Morgan was je een adviseur, dus tot op zekere hoogte kon je bepaalde details achterwege laten en het vanuit een groot plaatje blijven bekijken. En nu als ondernemer gaat het echt om de allerkleinste details en ook om die details zelf uit te voeren. En ik moet zeggen dat toch in de eerste fase, zeg de eerste paar maanden, dat wel even wennen was. Dat letterlijk alles wat je doet een directe impact heeft op het resultaat. Uiteindelijk was dat waar ik naar op zoek was, zoals ik net ook zei, maar daar moet je toch qua mindset even aan wennen.

Jeroen: Ja, als je computer kapot is, moet je hem gewoon zelf gaan repareren. Als je een KVK-wijziging hebt, moet je die zelf doorvoeren, enzovoort.

Voice-over: Dit is Leaders in Finance met Jeroen Broekema.

Jeroen: Equip, je zei financieel advies. Om wat voor dingen gaat het eigenlijk? Dus even, je hebt al uitgelegd, je klant is uiteindelijk het bedrijf maar daarachter zitten natuurlijk de consumers, de mensen die het advies nodig hebben. Wat voor soort dingen moet ik aan denken?

Toon: Ja, ik denk dat het goed is om te verhelderen wat we met financieel advies bedoelen, want er is een juridische betekenis van dat betekent dat je adviseert aan individuen om bepaalde financiële producten af te nemen. Dat is wat wij niet doen. Ik vind alleen financieel advies het beste beschrijven wat we doen. Even die juridische definitie daar. 

Jeroen: Zou je zeggen het is even in andere woorden een soort coaching? 

Toon: Een soort coaching, een soort begeleiding. Wat dat omvat bij ons is dat wij medewerkers van bedrijven waar we samen mee werken, toegang geven tot een groep onafhankelijke financieel planners en budgetcoaches. En deze financieel planners en budgetcoaches kunnen eigenlijk elke financiële vraag die jij hebt beantwoorden. Of dat nou gaat over jouw plan om een huis te kopen en hoe je je daar het beste op kan voorbereiden, of een vraag over jouw pensioenopbouw, of je dat goed doet en of je misschien wat extra zou moeten doen. Eigenlijk elk onderwerp waarover je aan persoonlijke financiën denkt, kan door onze financieel experts behandeld worden. Dat wordt verrijkt door een stuk educatie. Vaak kom je er in die gesprekken achter dat mensen toch wel veel te weinig afweten van bepaalde onderwerpen. We hebben bepaalde leermodules ontworpen waar die medewerkers dan ook actief mee aan de slag kunnen gaan. Want anders gaat een advies ook een oor in en een ander oor uit. En ten tweede verrijken we dat met tools voor inzicht in je financiële situatie.

Jeroen: Het is niet zo dat mensen eigenlijk pas advies, coaching, begeleiding, hoe je het ook wil noemen, gaan inwinnen op het moment dat er echt zo’n moment of truth is, dus scheiding, trouwen, een nieuw huis kopen, pensionering, nou ja, weet ik veel, je eerste baan enzovoort. Of gaan mensen echt van tevoren denken: “Nou, laat ik nu vandaag eens even gaan bellen met mijn adviseur over mijn pensioen, wat ik wellicht over dertig jaar moet gaan organiseren.”

Toon: Ja, dus we zien twee manieren van gebruik. De eerste is eentje heel erg door ons gestuurd. Wij positioneren onszelf als de tandarts voor je financiën. Je gaat ook twee keer per jaar naar de tandarts om je gebit te laten checken, om te kijken of er problemen zijn. Een preventieve approach. Wij sturen met ons product er heel erg op dat elke werknemer bij onze klanten twee keer per jaar een check-upgesprek heeft. Maar natuurlijk, buiten die check-upgesprekken zijn er ook ad-hoc vragen of grote life events. Je noemde er al een paar, die allemaal financiële componenten hebben en waarbij het enorm belangrijk is dat je dat financieel goed regelt, ook om een stuk stress uit de situatie te trekken. Dus daar zijn we er ook voor.

Jeroen: Mooi, ik vind die vergelijking met die tandarts… jij bent ermee begonnen, dus nu mag ik erop doorgaan. Die check-up vind ik heel mooi, dat je gewoon een of twee keer per jaar of een APK, of hoe je het wil noemen, nu blijkt dat bij mij geboord moet worden, er moet echt wel wat extra gedaan worden. Hoe ver gaan jullie dan? Want ik neem aan dat je niet zo ver gaat dat je mij tot in detail gaat begeleiden bij mijn hypotheekaanvraag.

Toon: Klopt, dus wij stoppen op het punt dat er echt daadwerkelijk met een financieel dienstverlener contact genomen moet worden om een bepaald financieel product af te nemen. Wat wij wel doen is een stukje informeren over wat de opties zijn, hoe je moet nadenken over deze opties, hoe die opties zelf geld verdienen en dus om dat zelf ook wat beter te begrijpen. Maar dan dragen we het over aan de medewerker zelf om daar een wel geïnformeerde keuze uit te maken. In jouw voorbeeld van de hypotheek bijvoorbeeld, geven we een aantal opties. Wat zijn nou de partijen waar je hypotheekadvies kan inwinnen? De ene is meer digitaal, de andere is meer in persoon en vervolgens kan de medewerker dan zelf een goede keuze maken.

Jeroen: Ik neem aan dat er dan wel veel partijen zijn die daadwerkelijk de producten leveren, het wel leuk vinden om in die lijstjes opgenomen te worden bij jullie. Of probeer je daar heel erg afstand van te houden, want je wil natuurlijk niet, zoals je zelf al zei, vanwege juridische redenen, dat het gaat lijken op echte product advisering.

Toon: Nee, daar blijven we van weg. Maar goed, we kunnen natuurlijk wel een aantal tried and trusted opties geven die door veel Nederlanders worden gebruikt. En daar laten we het bij. En dat biedt overigens ook enorm veel vertrouwen voor de medewerkers van die klanten waar we voor werken. Omdat je echt een onafhankelijke partij bent. En ik denk, als je eens kijkt, hoe onderscheiden we ons? Er zijn een aantal verschillende dingen, maar één daarvan, misschien komen we nog op de andere, maar één daarvan is echt dat onafhankelijke karakter. Wij willen nooit een gebruiker van ons product het gevoel geven dat je eigenlijk onderliggend een financiële dienst of product wordt verkocht.

Jeroen: En maak ze maar af hoor, ik vind het wel leuk om die USP’s te horen. Dus je zegt, onafhankelijk is er één.

Toon: Ja, een stuk onafhankelijkheid is heel erg belangrijk, daar onderscheiden we ons echt. Want vaak zijn dit soort diensten worden toch gekoppeld aan een product. Het andere is de menselijke factor. Ik denk, dat heb ik helemaal aan het begin al benoemd. Maar nogmaals, we denken dat de financiële sector eigenlijk is doorgedraven door die mens uit de dienstverlening te slopen, zo voelt het bijna. Wij willen die mens weer terugbrengen via een ander businessmodel, via werkgevers. Maar dat is enorm verfrissend voor een hele grote doelgroep om weer eens met een menselijke expert over financiën te kunnen praten. En ten derde is het een stukje technologie. En ik denk ook daar, dat het toch binnen de huidige financiële sector erg ingewikkeld is gebleken om een hele fijne user experience neer te zetten. En dat wij dan ook from scratch met een heel goed team, een heel goed product team bezig zijn om een delightful service neer te zetten vanaf moment 1.

Jeroen: Om tot het laatste punt in te gaan, stond ik op mijn lijstje. Is dat zo dat er nou zoveel tech bij komt kijken? Want je zou kunnen zeggen, ik heb gewoon een teams meeting nodig met jouw tweede USP, de mens. Dat is alles wat ik doe. Het is een hele basis app of een basis website waar ik aanklik, ik wil een meeting. Ik wil graag met een financiële planner van jullie in gesprek over mijn hypotheek.

Toon: Om een echt effectief gesprek met een financiële adviseur te hebben, wil je niet aan het begin eerst een kwartier lang de hele situatie uitleggen terwijl die financiële planner allemaal aantekeningen maakt. Je wilt eigenlijk dat die persoon je vanaf minuut één kent. Wat betekent dat? Dat er voorafgaand aan het gesprek data en informatie gedeeld kan worden, zodat de financiële planner zich goed kan voorbereiden. Overigens zit daar ook technologie achter, zodat de planner niet een uur lang allerlei documenten hoeft door te nemen, maar met behulp van slimme technologie snel een samenvatting van je situatie krijgt. Tijdens het gesprek is er veel mogelijk om het gesprek zelf prettig te maken. Denk aan bepaalde tools waarmee je tijdens het gesprek direct inzicht krijgt, in plaats van dat alles alleen met woorden uitgelegd moet worden, wat lastig kan zijn bij financiële concepten. Dat kun je visualiseren. Tot slot is er een stukje nazorg: een opname van het gesprek meegeven, meteen aantekeningen terugsturen, een to-dolijstje teruggeven, en op basis van het gesprek een meer persoonlijke ervaring bieden in ons platform. Zo kunnen we sturen op onderwerpen die voor jou belangrijk zijn, zoals pensioen of kinderen krijgen.

Jeroen: Mooi antwoord. Overigens compleet onbelangrijk, maar ik zat gisteren tijdens de voorbereiding even jullie website door te nemen. Wat ik heel geinig vond – nogmaals, compleet onbelangrijk – is dat je dingen op de website kunt slepen. Je weet wat ik bedoel, hè? Het zijn de kleine details. Maar dat was wel leuk. Ik had het nog nooit gezien. Misschien ligt het aan mij, maar ik vond het wel grappig. Ik dacht: hè? Ik ben gewoon dingen aan het slepen op de website. Dat was wel een grappig tech-detail. Nogmaals, niet heel belangrijk verder voor die coaching.

Toon: Maar het zijn wel de kleine dingen die uiteindelijk een delight bieden aan onze gebruikers. Nou, dit is dan even een websitebezoeker. Maar het zijn wel die kleine dingen die net een gevoel geven van verwachtingen overtreffen. En eigenlijk willen we bij iedereen, bij onze klanten, verwachtingen overtreffen.

Jeroen: Leuk. Wat voor soort bedrijven, of mag je dat noemen, heb je al aan je gebonden de afgelopen… hoe lang zijn jullie nu bezig?

Toon:  Tweeënhalf jaar. Ik denk dat we sinds twee jaar betalende klanten hebben. En daar zijn we heel blij met welke partijen we werken. KPN bijvoorbeeld is een klant. Maar ook een bedrijf als Rituals, als de Postcode Loterij, als PVH, het moederbedrijf van Tommy Hilfiger en Calvin Klein. Ja, War Child, een aantal echt hele mooie Nederlandse partijen.

Jeroen: Ja, mooi hoor. Knap gedaan. Ik denk dat weinig startups kunnen zeggen dat ze dit soort bedrijven al aan zich hebben weten te binden. Ik ben ook wel benieuwd. Jullie krijgen natuurlijk steeds meer mensen die gesprekken voeren met jullie. Je krijgt natuurlijk heel veel interessante data daardoor. Ik neem aan dat je geaggregeerd daar wel iets over mag bijhouden. Merk je al dat bepaalde onderwerpen favoriet zijn? Daar het vaakst naar gevraagd wordt?

Toon: Zeker. Ik denk dat het concentreert zich wel echt op een aantal thema’s. Ik denk één is beginnen met beleggen. De statistieken zijn dat ongeveer vier op de vijf Nederlanders die kan of zou moeten beleggen dat nog niet doet, omdat ze er niet genoeg vanaf weten of het eng vinden. En daar krijgen wij dus heel veel vragen over hoe mens dat zou kunnen wegnemen. Een stuk pensioenopbouw, zowel jong als oud. Mensen zijn zich er steeds meer van bewust dat dat een belangrijk thema is. Het kopen van een huis in een hele krappe huizenmarkt zorgt ook wederom voor jonge mensen toch voor stress. Kan ik dat het beste gaan aanpakken de komende paar jaar om zo zeker mogelijk te zijn dat ik een huis kan kopen. En tot slot een groot thema budgetteren. Alles is een stuk duurder geworden. Cumulatief is de inflatie de afgelopen vijf jaar 21% geweest. Alles is gewoon 21% duurder geworden. In een hele hoop sectoren zijn de lonen niet met 21% gestegen. Voor iedereen is het daardoor krapper. Wat zijn tips en tricks om gewoon wat meer ruimte over te houden?

Jeroen: Ik neem aan overigens dat niks wat jullie horen terugkomt bij die klant van jullie, die werkgever. Ik neem aan dat dat wel strikt gescheiden is op dat niveau.

Toon: Ja klopt. Werkgevers willen hun medewerkers bepaalde diensten aanbieden zodat zij zichzelf meer financieel zeker kunnen voelen. En ze hebben daar verder geen baat bij en hoeven ook niet te weten wat individuele medewerkers dan precies bespreken of wat hun zorgen zijn.

Jeroen: Je beschrijft net mooi die vier onderwerpen die je vaak ziet terugkomen. Beleggen, pensioen, je huis, je hypotheek en budget. Kan je hetzelfde soort beeld schetsen van wie het nu het meest gebruikt? Zijn het nou qua leeftijd, maar ook qua misschien man-vrouw of andere characteristics die specifiek zijn voor, nou die passen echt hierbij?

Toon: Ik denk dat we het meeste gebruik zien binnen de leeftijdsgroep tussen de 25 en 35, of zeg 25 en 40. Wij noemen dat de young professionals. In die fase van je leven gebeurt er een hele hoop, veel life events. Je bent echt je financiële toekomst nog aan het opbouwen, moet veel keuzes maken. Dus logisch dat er daar een hele hoop vragen op komen. Als je kijkt naar geslacht, zegt mijn intuïtie dat we toch wat meer vrouwen actief zien op ons platform. Waarom dat is, ik heb nu niet zo 1, 2, 3 het antwoord. Maar het is niet 2 derde, 1 derde. En het zijn young professionals, nogmaals jonge mensen die echt aan het begin staan van hun financiële leven en daar toch wel onzekerheid over ervaren.

Jeroen: Terwijl die andere moments of truth, zoals je eerder noemde, ook wel cruciaal zijn. Als je dan naar een scheiding of richting pensionering gaat, dat gaat ook heel veel financiële vragen oproepen of een bepaald moment je een koophuis verkopen of gaan huren of terughuren of dat soort dingen.

Toon: Ja, absoluut.

Jeroen: Het komt vanzelf voor de ouderen dus.

Toon: Ja, en ik denk dat we zien dat we relevant zijn. En zo willen we ons ook positioneren voor alle medewerkers binnen een organisatie. Maar goed, als je me vraagt waar ze het meeste gebruiken, dan toch binnen die wat jongere doelgroep. Maar zeker, we zien ook heel veel gesprekken over medewerkers van zeg eind 50, die zich gewoon afvragen van kan ik al eerder met pensioen? Daar komt meer bij kijken dan alleen weet hoeveel je hebt opgebouwd binnen eerste, tweede, wellicht derde pijler. Maar ook hoeveel vermogen heb ik vandaag, zeg in de vierde pijler. En wat kan ik daarmee doen? Kan ik daar misschien een gat nog mee opvullen? 

Voice-over: Je luistert naar Leaders in Finance met Jeroen Broekema.

Jeroen: Ik weet van het voorgesprek dat we hadden dat je naast die mooie brands die je beschreef, die klant bij jou zijn, dat je ook daar bent voor de MKB’er, met weet ik veel honderd medewerkers of iets dergelijks. Als we eens in de huid kruipen van die werkgever, klein of groot, waarom zouden ze dit doen? Want dit kost geld. Nee, ik neem even aan dat jullie niet gratis zijn.

Toon: Klopt, niet gratis. En inderdaad waar dat we een hele grote groep meer MKB klanten hebben. Je vroeg ons naar wie je klanten zijn? Dan noem je natuurlijk de grote bedrijven, die herkenbaar zijn. Maar ik denk dat onze gemiddelde klant zo’n 2, 3, 400 medewerkers heeft. Dus binnen MKB valt. Waarom bieden bedrijven dit aan? Waarom vinden ze dit belangrijk? Ik denk om een aantal redenen. Allereerst goed werkgeverschap. Het wordt steeds belangrijker om als werkgever te laten zien dat je zorg draagt voor je medewerkers. Zowel naar buiten toe, dus om talent aan te kunnen trekken, maar ook naar binnen toe om talent vast te kunnen houden. En dan is het dus heel belangrijk dat je voelsprieten aanstaan en dat je weet wat er speelt. En met name binnen die groep jongvolwassenen staan financiën heel hoog op het lijstje van zorgen. Dus als je als werkgever laat zien dat je dat begrijpt en daar wat proactief mee doet, komt het gewoon heel goed over. Een stukje talent aannemen en vasthouden is punt 1. En punt 2 is een stuk wellbeing, een stuk welzijn. Dat staat ook steeds meer, steeds vaker op de agenda bij organisaties omdat het heel duidelijk wordt dat je als werkgever een directe impact kan hebben op stress, op verzuim, op productiviteit van je medewerkers door ze wat extra support te bieden bij facetten van het leven. Zo hebben we bijvoorbeeld de afgelopen 10 jaar de opgang van de sportschool via het werk gezien. We zien de opkomst van mentale support via de werkvloer de afgelopen paar jaar zien opkomen. Het is in ieder geval onze visie met Equip dat financiële guidance, financiële begeleiding en educatie via de werkvloer een volgende grote pijler wordt.

Jeroen: Dus uiteindelijk als werkgever doe je het misschien wel primair omdat het gewoon goed is voor je bedrijf. Meer nog dan dat je het doet omdat je denkt ik ga hier iets maatschappelijks bijdragen.

Toon: Zeker. Ik denk dat je ook steeds vaker ziet in de huidige economische tijd dat bedrijven een duidelijke business case willen zien van een investering in Equip om er mee aan de slag te gaan. Dat hebben we helemaal doorgerekend. Er is heel veel data beschikbaar over de return on investment van het aanbieden van Equip aan je medewerkers door talent langer vast te houden, stress te verminderen, productiviteit te verhogen. Dat is allemaal kwantificeerbaar en dat is een heel aantrekkelijke investering.

Jeroen: Een beetje naar de toekomst toe bewegende zo op 80% van dit gesprek. Maar waar gaat dit heen? Waar gaat het heen met deze markt? En waar gaat het heen met jullie bedrijf?

Toon: Onze missie is om de nummer 1 speler in Europa te worden op dit vlak. Zoals ik al eerder zei in Amerika is dit al een stuk groter. Up and coming. Wij zien in Europa een enorm gat om dat te gaan vullen. Wij willen daarin de nummer 1 speler worden. Heel simpel. Dat zal betekenen dat we in eerste instantie in Nederland willen laten zien wat we kunnen, het product willen uitbouwen, van een mooie omvang willen worden. Ik zeg vaak tegen ons team, ik wil in ieder geval voor zorgen dat elk groot Nederlands bedrijf ons op tafel heeft zien liggen en dan ofwel gekozen heeft we gaan het doen of niet. Maar we moeten die naamsbekendheid hebben. En dan wordt het vlaggetjes planten in andere landen. En ik denk dat dat onze strategie gaat worden voor de komende vijf jaar. Door langzaamaan land voor land erbij te rijgen.

Jeroen: Dan ga je natuurlijk onderzoek doen welk land dat wordt. Maar als je nu gewoon even nu moest kiezen on the spot welk land zou je dan, denk je, dat lijkt me interessant om daar het eerste vlaggetje, zoals je het zelf noemt, te plaatsen.

Toon: Ja, ik denk dat België ergens heel logisch is. Maar als je mij vraagt wat is de mooiste uitdaging zou ik zeggen Duitsland. Veel grotere markt. Andere cultuur als het gaat om geld. 

Jeroen: Andere cultuur als het gaat om digitaal dingen doen. 

Toon: Digitaal dingen doen, zeker. Maar ik pik signalen op dat daar ook zeker in Duitsland wel een enorme behoefte is met een enorm gefragmenteerde financiële sector om ook die persoonlijke touch van het financiële advies weer terug te brengen. 

Jeroen: Nummer één in Europa worden is geen kleine ambitie. Het begint met ambitie zeggen ze wel eens. Maar wat zijn nou je belangrijkste uitdagingen of hordes die je moet nemen om dat te worden?

Toon: Het begint allemaal met Nederland. Dus daar moeten wij die naamsbekendheid krijgen en die schaal gaan krijgen. Dat gaat betekenen dat we omdat we een van de weinigen zijn nog in deze markt die dit doet dat we veel van de daken moeten schreeuwen en ons verhaal moeten prediken aan bedrijven waar we mee in contact komen. En dat is een kwestie van marketing maar ook een kwestie van harde sales. Veel gesprekken voeren, goede materialen hebben om vervolgens bedrijven aan je te kunnen binden. Stap twee, als je dan kijkt, vervolgens stap naar het buitenland zetten. Ja, daar zal je toch met bepaalde leuke uitdagingen komen die te maken hebben met het feit dat regulering als het gaat om financiën in elk land weer net wat anders is. Hoe ga je je product daarop aanpassen?

Jeroen: Ja, want je kan het niet schalen op een manier waarop je vijftig financiële planners of ik weet niet hoe jullie ze noemen maar heb zitten die opeens alle landen doen. Het is nog steeds een hele, zoals je zelf het woord al gebruikt, gefragmenteerde markt. Dus in Spanje is een hypotheek aanvragen echt wel wat anders dan in Nederland.

Toon: Dus dat is aan de ene kant een uitdaging. Het kan ook weer een hele mooie moot zijn omdat je daardoor toch echt iets moet bouwen wat heel lastig te kopiëren is. Ik denk het mooie is dat wij door de mensen, doordat we die menselijke factor hebben in ons product vrij makkelijk snel ergens kunnen starten in een land. Want dat betekent dat je een aantal financieel planners in dit geval zeg in Spanje neerzet met een software suite eromheen om daarmee in gesprek te komen en daarmee al kan starten. Terwijl als je alles digitaal doet, moet ook alles digitaal perfect op elkaar aansluiten.

Jeroen: Een mogelijke uitdaging die je niet noemt waar ik wel zelf nieuwsgierig naar ben en dus ook even hier inbreng is misschien een kans en een bedreiging, namelijk AI. Je zou kunnen zeggen dat de menselijke kant leuk is, maar is nog steeds ook duur. Je moet toch iemand hebben en ook nog op hoog niveau, want je moet financieel planner zijn of misschien wel gecertificeerd zijn daarvoor. Je zou zeggen misschien wordt dat juist wel overgenomen of zie jij dat juist meer als kans of beide?

Toon: Ik zie het als een enorme kans. Het is ook iets wat wij dus van heel dichtbij in de gaten houden. We zetten al stappen om AI ook toe te passen. Ik zit elke week nog steeds mee te luisteren met user interviews en wat je daar hoort is dat mensen volledig digitale tools nog niet vertrouwen. Dan heb ik het over het topic van persoonlijke financiën. AI chatbots, toeltjes. Het vertrouwen is er nog niet en ik denk ook niet dat dat in de komende paar jaar opeens drastisch gaat veranderen. Mocht dat zo zijn dat op een gegeven moment AI inderdaad dit soort gesprekken gaat voeren met een avatar en je praat met een 3D poppetje dan zijn wij perfect gepositioneerd om dan vervolgens daar ook op te gaan bouwen.

Jeroen: Wat mij te binnen schoot toen ik zo naar jou aan het luisteren was, is dat je zei: we moeten eigenlijk ook gewoon harde sales doen en met al die bedrijven in contact komen. Is dat eigenlijk wel zo? Of kan het niet gewoon zo zijn dat ik een medewerker ben bij een van de bedrijven die je net noemde, dat gebruik en praat met iemand anders die bij een ander bedrijf werkt, en ik denk: hallo, dat wil ik ook hebben! En dat die persoon vervolgens naar zijn werkgever gaat. Zal het uiteindelijk niet zo zijn dat werknemers elkaar gaan aansteken, waardoor ze allemaal bij jou uitkomen? Misschien ben ik nu wel heel positief hoor.

Toon: Nou we zijn eerste testjes aan het doen om te kijken of we met een referral program kunnen werken zowel binnen bedrijven zelf dat je je collega’s kunt porren om hier ook gebruik van te maken maar ook eerste stapjes inderdaad tussen bedrijven. Zo zien we bijvoorbeeld dat als medewerkers vertrekken bij hun werkgever dat we dan gedurende een aantal maanden na hun vertrek nog maar in contact blijven om een introductie te krijgen bij een nieuwe werkgever. Het verloop is ongelooflijk hoog dus ja, elk jaar gaat er een heel groot deel van onze gebruikers naar een nieuwe werkgever toe wat nieuwe kansen biedt.

Jeroen: Ja totdat inderdaad mensen het gaan zien als secundaire arbeidsvoorwaarden en naast misschien vakantiegeldpensioen een aantal vakantiedagen ook zeggen ja ik wil wel gewoon een financieel planner hebben en weet hoe ik dat moet doen als ze daar goede ervaringen mee hebben gehad. Leuk ik wil een paar tips aan je vragen ook want er zijn best veel mensen in de financiële sector ook die naar leaders in finance luisteren die werken bij een bank of een verzekeraar of een asset manager of nou you name it en die best denken net als jij toen jij bij die grote bank zat ik zou wel willen gaan ondernemen ik weet niet hoe groot die groep is maar dat hoor ik wel eens dat die groep er is. Wat zou je hen nou aanraden als ze dat serieus in hun hoofd hebben zitten?

Toon: Ik denk ondernemen moet altijd beginnen met een probleem ik denk een hele hoop aspirerende ondernemers die beginnen met een oplossing en proberen daar een probleem bij te vinden moet altijd beginnen met een probleem en als je in een financiële sector werkt dan zijn er nog voldoende problemen die er opgelost moeten worden dus mocht je de ambitie hebben om te gaan ondernemen kijk eerst eens binnen je eigen sector binnen het eigen domein waar je werkt van wat zijn nou problemen die ik tegenkom? Ze kunnen in eerste instantie misschien heel erg klein lijken op het eerste oog maar duik daar dieper op in probeer hem beter te begrijpen om te kijken of je daar wellicht een goede oplossing bij kan verzinnen want de oplossing is uiteindelijk de onderneming die je kan gaan starten maar dat zou mijn tip zijn

Jeroen: Ja en dan zit ik nog even te denken van dat zou zijn als je echt vanuit het een beetje de rationele perspectief een onderneming wil beginnen maar meer hoe kom je er gevoelsmatig achter of je eigenlijk wel geschikt bent voor het ondernemerschap want het is zoals jij eerder beschreven het is wel echt anders dat kunnen we wel stellen toch dan jouw tijd bij die bank. Heb je daar ook nog tips voor? Ja, putting you on the spot in het goede Nederlands

Toon: Ik denk dat je goed bij jezelf moet nagaan of je gedijt in situaties van grote onzekerheid. Dat is toch wel iets wat ondernemerschap eigen is dat je toch op een hele hoop momenten wel echt met je handen in het haar zit en voor je gevoel elke dag wel weer een ander brandje moet blussen Financiële sector heeft ongetwijfeld ook wel jobs die dat hebben maar over het algemeen wordt er wel erg goed en erg gestructureerd gewerkt waardoor dat wat minder voortkomt Dus niet alleen gedijen maar misschien er ook wel naar verlangt om af en toe dat soort in dat soort situaties te komen want ja, dat biedt wat stress en onzekerheid maar daar liggen ook de kansen om uiteindelijk een groot stap te zetten binnen ondernemerschap binnen het plussen van die vuurtjes. Dus ik zou zelf die vraag stellen of je daar excited van wordt

Jeroen: Mooi, heel mooi en zeer herkenbaar, prachtig antwoord. Ik ga mijn laatste vraag stellen, die is eigenlijk bijna altijd hetzelfde: Ik heb veel mogen vragen, je hebt prachtige antwoorden gegeven en ik heb een heel blaadje vol aantekeningen gemaakt. Ik denk dat het heel interessant is. We hebben over jou geleerd, over je achtergrond en ook over hoe Equip is gegroeid en waar je naartoe wilt op de lange termijn. We hebben de kansen en uitdagingen besproken. Is er nog iets waarvan jij zegt: “Ja, Jeroen, leuk wat je allemaal hebt gevraagd, maar dit hebben we toch echt gemist, want dit moet nog op tafel komen”? Dan is dit een goed moment voor.

Toon: Ja, een onderwerp waarbij een enorme kans zien om met Equip een rol te spelen en waar we nog met veel partijen over in in de gesprek zijn is het onderwerp van de wet toekomstpensioenen er gaat een hele hoop veranderen in het Nederlandse pensioenstelsel dat heeft een impact uiteraard op de pensioenfonds de pensioenuitvoerders op de bedrijven die pensioenen aanbieden maar ook op de werknemers die opeens allerlei die een hele hoop keuzevrijheid hebben en een keuze om trendje pensioen kan je niet maken binnen de silo van pensioen alleen daarin moet je hele financiële situatie worden meegenomen dus wij zien als Equip een enorme kans om daar een rol te spelen keep a watch on us ik denk dat we daar dat er daar zeker nog dat je daar nog zeker van ons zal gaan horen over wat die rol dan dat werk is.

Jeroen: Is het ook een oproep om een partnership erin te sluiten bijvoorbeeld bedoel je dat ook indirect?

Toon: Nou ik ben heel benieuwd als er partijen zijn die iets te maken hebben met de wet toekomstpensioenen en die dit verhaal wat ik net heb verteld op dit interview interessant vinden om met mij contacten op te nemen om daar eens over te praten.

Jeroen: Leuk, mooie mooie oproep. Nou dan kan ik niet achterblijven door te zeggen dat wij een aparte serie hebben over de WTP die onder Leaders in Finance valt waar we elke ongeveer elke maand een nieuwe gast hebben op WTP gebied vanuit allerlei hoeken dus vanuit de fondsen vanuit de pensioenuitvoerders ook vanuit de verzekeraars de PPI’s enzovoort dus Toon rest mij jou heel hartelijk te danken ik heb het enorm gewaardeerd dat je hier bent gekomen voor dit leuke gesprek wat we hebben gehad heel erg leerzaam en interessant. Ik wijs er nu naar dat kunnen luisteraars niet zien ik heb een klein bedankje voor je om mijn dank kracht bij te zetten en nogmaals Toon Peek de CEO en co-founder van Equip veel dank voor dit mooie gesprek

Toon: Dankjewel Jeroen, erg leuk.

Voice-over: Dit was Leaders in Finance we hopen dat je deze aflevering met veel plezier hebt beluisterd we stellen je feedback erg op prijs wat houdt je bezig en over wie wil je meer horen laat het weten via een Apple of Google Review dat kan ook via de sociale mediakanalen of direct via een e-mail we kunnen het enorm waarderen als je dat doet tot slot danken we onze partners voor hun steun dat zijn EYMeDirect, Zanders, Kayak, en Roland Berger tot de volgende Leaders & Finance en bedankt voor het luisteren.

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten